DESPRÉS DE LA MORT DE 157 PERSONES

La Unió Europea suspèn els vols dels avions Boeing 737 MAX 8 i Boeing 737 MAX 9

El Regne Unit, Àustria, França, Irlanda, Alemanya, la Xina, Austràlia, Singapur, Indonèsia, Malàisia i el Vietnam decideixen deixar a terra els nous models dels avions de la firma dels EUA

20190312 428967 boeinge 1 1 / periodico

4
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

L’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) suspendrà aquesta tarda totes les operacions dels avions Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX així com el sobrevol de l’espai aeri europeu per part d’aquests aparells, segons ha pogut saber aquest diari de fonts pròximes a aquest organisme. Abans, les autoritats de països membres com el Regne Unit, Àustria, França, Irlanda i Alemanya havien anunciat aquesta mateixa decisió

A més, l’aerolínia Norwegian ha anunciat la suspensió temporal dels vols amb el Boeing 737 MAX 8 seguint recomanacions de les autoritats aèries europees després de l’accident diumenge d’un avió d’aquest model d’Ethiopian Airlines, en el qual van morir 157 persones.

Boeing perd credibilitat després del seu segon accident mortal en cinc mesos. El constructor nord-americà es dessagna en borsa mentre el seu departament de relacions públiques encadena hores extres i cada vegada més països deixen a terra els nous models 737 MAX 8. Són, ara per ara,el Regne Unit, Singapur, Oman, Austràlia, Indonèsia, Malàisia, el Vietnam i la Xina, però és improbable que la llista estigui tancada. La por d’un altre accident ha suspès el vol del 40% de les unitats de tot el món, segons la web especialitzada Flightglobal. Gairebé un centenar pertanyen a la Xina, el mercat d’aviació civil més gran i més prometedor del món. També un dels més segurs.

Un Boeing 737 MAX 8 d’Ethiopian Airlines es va estavellar aquest cap de setmana amb 157 persones a bord pocs minuts després d’enlairar-sed’Addis Abeba.  És el mateix model que va caure cinc mesos enrere a Indonèsia i va causar 189 morts. Els equips de rescat ja han trobat les dues caixes negres del primer, que inclouen les converses en cabina i les dades de vol, i per això aviat se sabran els motius de la tragèdia. Encara no hi ha cap vincle demostrat entre tots dos però comparteixen un patró inquietant: els pilots van patir lectures confuses de velocitat i altura poc després de l’enlairament i van sol·licitar la tornada als aeroports de sortida.

Singapur ha sigut l’últim país a sucumbir a la comprensible ansietat. "Durant la suspensió temporal, l’Autoritat Civil d’Aviació Internacional demanarà més informació i revisarà els riscos associats al’operativitat  dels Boeing 737 MAX que entren o surten de Singapur", diu un comunicat oficial demolidor davant les crides a la calma del constructor.

Austràlia, poques hores després, seguia el camí al·ludint a la mateixa preocupació per la seguretat. L’aerolínia de baix cost sud-coreana Eastar Jet també els deixava a terra i poc després el regulador aeri del Vietnam prohibia que les seves companyies operessin amb els nous models Boeing. Va ser una reacció en cadena que es va estendre per totes les latituds. També la firma brasilera Gol, l’estatal Aerolínies Argentines Aeromexico han deixat a l’hangar els seus avions 737 MAX. Suposa la tempesta perfecta per a Boeing, que va arribar a perdre en les hores següents a l’accident d’Etiòpia un 13% de la seva cotització borsària.

La Xina va ser la primera a reaccionar. El clixé global li atribueix una potineria i laxitud en seguretat que l’hemeroteca desmenteix. Cap país té tants avions sobre el seu cel i la seva indústria no ha registrat cap accident important en gairebé dues dècades. També lidera el sector global de la línia d’alta velocitat i només es recorda un descarrilament mortal (Wenzhou, 2011). El Govern xinès, conscient de la reputació que ha de vèncer, es revela reduint els riscos. També influeix el temor d’un altre accident com el del’avió malaisi que va caure fa un lustre quan es dirigia a Pequín sense que s’aclarassin les causes del seu parador. No van ser les seves aerolínies, ni els seus avions, ni els seus pilots, ni el seu territori, però el Govern ha hagut de bregar amb centenars de familiars que exigeixen explicacions.

Notícies relacionades

S’entenen, doncs, les seves presses. L’últim accident de Boeing posa en riscl’elefantíaca ordre de compra que cuinava per cordar l’armistici en la guerra comercial amb els Estats Units. "Els dos accidents van tenir com a protagonistes avions acabats d’entregar Boeing 737 MAX 8, i tots dos es van produir en la fase d’enlairament, i per això comparteixen algunes similituds", raonava el comunicat de les autoritats d’aviació civil xinesa. La suspensió temporal va ser justificada en el "principi de tolerància zero alsriscos de seguretat i control estricte de qualsevol perill".

El Boeing 737 Max és l’evolució del model que ha regnat al món durant els últims 50 anys. Entre les seves innovacions hi figura un sistema de seguretat que corregeix automàticament la posició de l’avió. Els pilots del vol indonesi accidentat van lluitar fins a l’últim minut contra les indicacions errònies del sistema ‘anti-stall’, un mecanisme que impedeix que l’avió entri en pèrdua modificant el seu angle d’atac o inclinació. Els pilots del vol del dia anterior ja havien comunicat a l’aerolínia que els sensors oferien lectures erràtiques i el sistema corregia la inclinació una vegada i una altra del morro amb caigudes brusques que feien el pilotatge ingovernable. Boeing ha entregat 350 unitats i en té firmades 5.100. L’últim accident a Etiòpia els col·loca ara en suspens.

Temes:

Àsia