FALLADA EN ELS CONTROLS

El cas de l''aviador' suïcida crea dubtes sobre la seguretat als EUA

L'FBI de Seattle dirigeix la investigació sobre les accions de Richard Russell

Renovat escrutini als "rudimentaris" controls de treballadors d'aerolínies

zentauroepp44634116 this undated selfie picture available on social media on aug180812195905

zentauroepp44634116 this undated selfie picture available on social media on aug180812195905

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

L’oficina de l’FBI  a Seattle ha promès que “serà exhaustiva la investigació" del’inusual i tràgic incident que es va viure divendres a Seattle, en què Richard Russell, un home de 29 anys que era treballador de terra de l’aerolínia Horizon Air, va robar un avió de passatgers buit i el va fer volar durant 75 minuts abansd’estavellar-lo en un suïcidi. De moment, no obstant, el cas ja ha servit per exposar forats en la seguretat aèria dels Estats Units malgrat els reforços establerts en aquest camp després dels atemptats de l’11-S i per intensificar l’escrutini dels controls a què se sotmet els treballadors d’aerolínies.

Mary Schiavo, que va ser inspector general del Departament de Transport, ha explicat en declaracions a 'The Washington Post’ que en un país on hi ha prop de 900.000 treballadors d’aviació aquests controls són “bastant rudimentaris”.Mentre que als pilots se’ls sotmet, per exemple, a exàmens mèdics periòdics, els de mecànics i personal de terra són molt més limitats i no inclouen proves sobre salut mental. I Richard Bloom, expert en psicologia i seguretat i professor a la Universitat Aeronàutica Embry-Riddle d’Arizona, ha declarat també al 'Post’ que “hi ha tants reptes significatius per prevenir comportaments inapropiats de seguretat que és en certa forma sorprenent que aquest tipus de coses no passin més sovint”.

L’any passat, després que un informe del Departament de Seguretat Nacional alertés de vulnerabilitats que podien permetre a terroristes i criminals intentar aconseguir feines al sector (tot i que no es posava focus en la salut mental), la Cambra baixa del Congrés va aprovar amb recolzament bipartidista una proposta de llei per reforçar l’escrutini de tots els empleats i la vigilància als aeroports. El Senat encara no ha votat la seva versió, però la pressió per actuar políticament podria intensificar-se després de l’incident de Seattle.

Interrogants i detalls

Queden molts interrogants per contestar però el terrorisme està descartat i es van coneixent més detalls de l’esdeveniment i del seu protagonista. Alaska Airlines, propietària d’Horizon Air, ha informat que Russell era treballador seu des del febrer del 2015, gestionava equipatge i càrrega i remolcava avions. Divendres el treballador, que tenia permisos de seguretat, va cobrir el seu torn. Després, amb un dels camions de remolc, va treure el turbohèlice Bombardier Q400 amb 76 seients d’una àrea de manteniment fins a la pista, es va posar a la cabina i a les 19.32 es va enlairar de l’aeroport de Seattle-Tacoma. Després de passar una hora i quart en l’aire, seguit per dos F-15 de l’Exèrcit armats però que no van disparar, va estavellar la nau en una zona boscosa de l’illa de Ketron.

Notícies relacionades

Russell no tenia llicència de pilot però les converses que va mantenir amb la torre de control, més enllà d’obrir una finestra al seu estat mental i emocional, poden ajudar els investigadors a entendre com va poder pilotar la nau d’una forma que ha sigut definidad’“increïble”i que va fer pensar a testimonis que el van veure des de terra que era part d’un espectacle aeri. En un moment va dir: “No necessito gaire ajuda. He jugat a alguns videojocs abans, sé una mica el que faig”, una frase que s’interpreta com una referència a practicar amb programari de simuladors de vol fàcilment accessibles per a qualsevol. En un altre moment també va dir que sabia “com desplegar el tren d’aterratge” de l’avió tot i que va afegir: “Realment no planejava aterrar-lo”.

En un comunicat la família de Russell s’ha mostrat "devastada" per el que ha passat i l’han definit com "un marit fidel, un fill amorós i un bon amic". També asseguren que la seva "intenció no era fer mal a ningú". En les converses amb la torre de control ell mateix va dir: "Tinc molta gent que es preocupa per mi i els decebrà saber que vaig fer això. M’agradaria disculpar-me amb tots i cada un d’ells. Només soc un tipus trencat, amb uns cargols solts, imagino. Mai ho vaig saber fins ara".