TRAGÈDIA

Aquest és l'avió de l'accident de Cuba

L'aerolínia propietària, Global Air, va registrar el 2010 dos incidents amb aeronaus similars

6908943182 4183c31736 k

6908943182 4183c31736 k

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L’accident d’avió ocorregut a Cuba (l’Havana) aquest divendres ha provocat més d’un centenar de morts i només tres supervivents. L’avió accidentat és un Boeing 737-20amb gairebé 40 anys de servei.

Segons va informar la Secretària de Comunicacions i Transports de Mèxic (SCT), l’aeronau accidentada estava arrendada per Cubana de Aviación a la companyia mexicana Damojh (Aerolínies Global Air de Mèxic), originària de Guadalajara, Jalisco.

L’avió

L’avió era un Boeing 737-201 matrícula XA-UHZ (s/n 21816), i hi viatjaven 104 passatgers i nou tripulants. Cobria la ruta l’Havana - Holguín.

La nau utilitzada va ser fabricada el 1979, i des d’aleshores havia passat per diverses companyies. Es va estrenar aquell mateix any a Piedmont Airlines, on va servir gairebé una dècada. El 1989 va passar a formar part de USAir (després, el 1997, US Airways). Ja en la dècada del 2000, va ser arrendat a diverses empreses: Royal Airlines, USNavy, Canada 3000 Airlines... Després, ja a Magnicharters, va operar per a National Airways Cameroon, Avolar, Benin Golf Air i Aero Caribbean.

El 2010, va passar a formar part de Global Air, i des d’aleshores ha operat per a Línea Aérea SINAMI, EasySky Airlines i ha realitzat vols xàrter com el de l’accident de Cuba.

En resum, en els seus 39 anys d’història havia operat a Cuba, Mèxic, Hondures, Xile, el Camerun, el Benín i els Estats Units.

Permisos en regla

Les autoritats mexicanes van informar que l’aerolínia compta amb tots els permisos i l’autorització corresponent per realitzar operacions de subservei amb Cubana de Aviación. En un comunicat, es va informar que la companyia va ser sotmesa a una "verificació" entre el 21 i el 24 de novembre del 2017, i que es va comprovar que estava al dia del programa de "manteniment conforme al programa de manteniment del fabricant i el programa de manteniment aprovat per la DGAC". 

"Aerolínies Damojh, S.A. de C.V. té els permisos i l’autorització corresponent per realitzar operacions en subservei (arrendament humit) amb Cubana de Aviación, en vols de noliejament. L’aerolínia té tots la documentació corresponent en regla", agrega el comunicat.

La companyia

Aerolínies Damoji es va crear el 1990 i compte amb una flota de 3 aeronaus: 2 d’elles B737-300 i la B737-201 sinistrat.

Global Air és una de les empreses de serveis de vols xàrter que més temps porta operant a Mèxic. És propietat d’un empresari de nacionalitat espanyola, Manuel Rodríguez Campos, segons apunta la premsa mexicana.

Altres incidents

Notícies relacionades

Segons altres fonts, el d’ahir no és l’únic accident que ha patit Aerolínies Damoji / Global Air. El 2010, la companyia va ser suspesa durant un mes al detectar-se irregularitats en el programa de manteniment.

El 15 de juliol d’aquell any, un avió de la firma va haver de realitzar un aterratge d’emergència al detectar-se fum a les turbines. El 4 de novembre d’aquell mateix any, un altre avió de l’empresa va realitzar un aterratge d’emergència al registrar un problema amb el tren d’aterratge.

Temes:

Cuba