Ted, el brut

La campanya de l'ultraconservador Cruz, amb problemes pels estratagemes i cops a altres candidats

L'últim episodi beneficia Rubio abans dels caucus de Nevada on Trump és favorit

Ted, el brut

AP / CHARLIE NEIBERGALL (AP)

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

En els mítings de Ted Cruz, el senador texà d’origen cubà i adalil del Tea Party a Washington i en la carrera per la nominació presidencial del Partit Republicà apareix davant d’un cartell amb l’eslògan 'TrusTed', un joc de paraules amb el seu nom i la paraula confiança. La seva campanya, no obstant, desperta qualsevol cosa menys aquesta sensació. De fet, abans dels caucus republicans que se celebraven ahir a la nit a Nevada, on Donald Trump partia una altra vegada com a favorit, Cruz lluitava per treure’s de sobre  adjectius molt menys favorables, com «mentider» i «irresponsable», ombres que estan beneficiant Marco Rubio, la víctima de molts dels seus atacs.

    Els fantasmes d’estratagemes bruts de campanya ronden sobre Cruz des de Iowa, on fins i tot el secretari d’Estat va recriminar a la seva organització que enviés documentació per correu en què s’utilitzava pràcticament la coacció (la carta, que semblava un document oficial d’Estat, venia a dir a qui la rebia que se sabia si havia votat o no abans i que se sabria si ho feia aquesta vegada). A Iowa, on Cruz va acabar guanyant, el seu equip i els seus voluntaris van utilitzar a més una informació de la CNN per propagar el rumor que Ben Carson havia abandonat la carrera, sense importar-los que la mateixa cadena hagués trigat només un minut a corregir la informació equivocada.

CAMPANYA BRUTA

En el primer dels casos, Cruz no va fer cap acte de contrició («no demanaré perdó a ningú per fer servir totes les eines que puguem per animar els votants a anar a votar», va dir llavors). En el de Carson, va intentar una disculpa en un dels debats però no va convèncer ni el mateix afectat ni ningú, especialment perquè va intentar seguir atribuint la culpa a la CNN. I la creu de Cruz, la imatge que la seva és una campanya bruta, va seguir pesant.

    En els últims dies, aquesta creu s’ha fet encara més gran i comença a segar caps. El que va rodar dilluns va ser el de Rick Tyler, principal portaveu de Cruz, que va ser acomiadat després de penjar a les xarxes socials un vídeo en què s’acusava Rubio d’haver dit que la Bíblia «no té totes les respostes». En realitat, el que Rubio li va dir a un membre de l’equip de Cruz en un hotel de Nevada va ser tot el contrari, però Tyler es va fiar (o va preferir donar per bona) d’una informació errònia que havia aparegut en un diari estudiantil.

Notícies relacionades

    La seva campanya ja havia hagut de retirar abans una foto en què Rubio estrenyia la mà d’Obama (per obra i màgia de Photoshop) i anuncis en què es va alterar la posició del jove senador de Florida sobre avortament i immigració. 

    Cruz insisteix que portarà la campanya «amb els paràmetres més alts de dignitat», però està perdent la batalla de la imatge i el percentatge dels que el veuen de forma desfavorable ha passat del 21% de novembre al 39%. Ha donat ales a atacs de Trump, que ja l’ha anomenat «mentider» i «malalt». I Rubio, mentrestant, segueix sumant suports.