LES HIPÒTESIS DELS ESPECIALISTES

Experts i pilots posen l'accent en una avaria dels Boeing

La corrosió en el fusellatge de l'antena hauria convertit l'avió en un zombi

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ
MADRID

L'opció que la desaparició de l'avió i el seu llarg periple detectat per un satèl·lit es degui a una avaria no es pot descartar amb les dades que hi ha sobre la taula. Encara que sembli inversemblant que no siguin les mans d'un segrestador les que el dirigissin, hi ha un explicació coherent i plausible per a aquesta teoria: un defecte en el fusellatge hauria pogut deixar incomunicat l'aparell i sense oxigen els pilots, i hauria convertit l'avió en un zombi guiat pel pilot automàtic fins que es va precipitar al mar després de set hores de vol. Així ho afirmen pilots al comandament de Boeing 777-300 que prefereixen mantenir l'anonimat i altres experts com l'advocat espanyol especialitzat en sinistres aeris, Carlos Villacorta.

L'avaria és una corrosió al panell que sustenta l'antena de comunicacions que la FFA, l'organisme de seguretat aèria nord-americana, va detectar en 120 Boeing 777 de companyies del seu país. La FFA va dictar a finals de l'any passat l'obligació de revisar tots els models perquè «la corrosió podia provocar una descompressió» de la cabina que podia arribar fins i tot a la «desintegració» de la nau.

Quan es produeix una descompressió a més de 10.000 peus, les màscares d'oxigen salten a la cabina dels passatgers perquè a aquelles altures gairebé no es pot respirar, però a la cabina dels pilots són aquests els que han d'activar-les. Si no ho fan, en qüestió de minuts poden patir un desmai per hipòxia (falta d'oxigen) sense que ni tan sols arribin a adonar-se'n.

Segons aquesta hipòtesi, la primera reacció del comandant i el copilot hauria estat la que marca el manual. Fer mitja volta per retornar a l'aeroport de partida i baixar dels 35.000 peus a què es trobaven fins als 10.000, on sí que hi ha oxigen suficient. Per fer-ho havien de reprogramar el pilot automàtic diverses vegades perquè el descens ha de ser gradual. Però només haurien tingut temps de fer-ho una vegada si no van activar les màscares d'oxigen i es van desmaiar. No és desenraonat que en una situació d'emergència, en què sonen diverses alarmes, els pilots oblidin col·locar-se les màscares. Va passar l'any 2005. Un Boeing 737 de la companyia Helios amb tots els passatgers i la tripulació asfixiats va navegar zombi fins que es va estavellar a Grècia.

Notícies relacionades

AL SUD DE L'ÍNDIC / L'avaria de l'antena, segons el manual de Boeing, pot deixar fora de servei totalment o parcialment els ACAR (les dades de manteniment que cada mitja hora es transmeten al fabricant), les dades enviades a les torres de control i la comunicació per satèl·lit.

Si això fos cert, l'MH370 hauria seguit volant les set hores que va registrar un satèl·lit fins que es va quedar sense combustible i es va estavellar al sud de l'oceà Índic, una zona on les profunditats arriben a superar els 5.000 metres. Els passatgers haurien mort molt abans d'hipòxia perquè les màscares només subministren oxigen durant 20 minuts.