Guanya força la hipòtesi terrorista en el sinistre de l'avió de Malaysia Airlines desaparegut
Dos dels passatgers del vol viatjaven amb passaports falsos
Una flota internacional de més de 25 vaixells, almenys 20 avions i un helicòpter continuen la recerca de l’avió de Malasyan Airlines. /
Les autoritats de Malàisia investiguen un possible atac terrorista contra l'avió de Malaysia Airlines que es continua buscant a les aigües del golf de Tailàndia, on va desaparèixer aquest dissabte amb 239 persones a bord.
Els serveis de seguretat investiguen la llista de passatgers del vol MH370 després de saber-se que almenys dos d'ells viatjaven amb passaports falsos. Tots dos apareixen en imatges d'un circuit tancat de televisió (CCTV) que han estat posades a disposició de la investigació i d'agències d'antiterrorisme.
"Tenim imatges de CCTV d'ells des de la zona de registre fins a la d'embarcament i sortides", ha anunciat en una roda de premsa el director general del departament d'Aviació Civil, Azharuddin Abdul Rahman.
Passaports robats
L'italià Luigi Marald i l'austríac Christian Kozel apareixen a la llista de 227 passatgers que viatjaven de Kuala Lumpur a Pequín aquest dissabte, però cap dels dos era a Malàisia aquest dia. A Marald li van robar el passaport fa un any a Tailàndia, on passa aquests dies, i Kozel és a Àustria i, com al primer, li van robar el passaport a Tailàndia dos anys abans, segons han comprovat les autoritats.
Els passaports robats, a més del fet que l'avió va desaparèixer en una zona sense problemes meteorològics, han alimentat les especulacions sobre un possible atac terrorista.
La investigació també se centra a determinar per què l'avió va fer mitja volta abans de desaparèixer, tal com van recollir els radars, segons ha dit el cap de les Forces Aèries, el general Rodzali Daud. "Intentem trobar un sentit a la maniobra que hem pogut corroborar als radars. No obstant, no hi va haver cap senyal o trucada d'emergència del pilot, fet que també ens té intrigats", ha indicat Rodzali.
Estudiar totes les possibilitats
Per la seva banda, el ministre de Defensa i de Transports, Hishammuddin Hussein, ha assegurat que les autoritats estudien totes les possibles raons per a una maniobra d'aquesta mena, sense descartar la d'un atac terrorista. "La desaparició de l'MH370 no és una cosa que puguem prendre'ns a la lleugera i no podem descartar cap possibilitat. Les agències d'intel·ligència de països rellevants han estat informades i compartirem la informació a mesura que la investigació avanci", ha explicat Hishammuddin.
Els Estats Units han enviat un equip d'experts del Consell Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB), acompanyats d'assessors tècnics de Boeing, la companyia fabricant de l'avió, i de l'Administració Federal d'Aviació nord-americana (FDA) per ajudar en les tasques d'investigació sobre el que va passar amb l'aparell.
Després de corroborar la maniobra de l'avió, les autoritats van ampliar la zona de recerca de l'aparell a les aigües del golf de Tailàndia en una operació en què participen 22 avions i 40 embarcacions de Malàisia, el Vietnam, Singapur i Indonèsia.
Les taques d'oli
Hishammuddin ha confirmat la presència de taques d'oli al mar entre Malàisia i el Vietnam però ha subratllat que, de moment, no s'ha trobat cap resta de l'avió. Un avió del Vietnam va veure dissabte a la tarda dues taques d'oli al sud de Tho Chu --on la Marina vietnamita va situar unes hores abans el lloc del possible accident-- que s'assemblaven al residu que podria deixar el carburant de la nau desapareguda.
Notícies relacionadesEl vol MH370 es va enlairar de Kuala Lumpur a les 00.41 hores (16.41 GMT de divendres) i tenia previst arribar a Pequín unes sis hores més tard. Les autoritats d'Aviació Civil malàisies han indicat que l'última posició del vol MH370 en el radar abans que es perdés el senyal va ser a les 01.30 hores de dissabte (17.30 GMT de divendres), segons el diari malaisi 'The Star'. Malayisa Airlines va informar inicialment que la torre de control de trànsit aeri de Subang va perdre el contacte amb l'avió a les 02.40 hores.
El pilot és un malaisi de 53 anys i amb 18.365 hores de vol d'experiència, que va ingressar en Malaysia Airlines el 1981, segons dades de la companyia.
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Barcelona Un prostíbul en un bloc de pisos: "Els clients s'equivoquen de timbre i ens desperten"
- Lideratge Catalunya aixeca la veu femenina: Forbes elegeix les seves 100 dones més influents del 2025
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Cop policial a La Cañada Real contra un dels grans clans de narcos