CONTROVERTIDA COMERCIALITZACIÓ D'UN AIGUARDENT EXCLUSIU

Una empresa russa treu al mercat un alcohol destil.lat només per a dones

La publicitat afirma que Damskaia és el complement ideal per a una amanida després de fer esport

Un anunci de la vodka de les dames.

Un anunci de la vodka de les dames.

3
Es llegeix en minuts
DMITRI POLIKÀRPOV
MOSCOU

Regalar a una dona una ampolla de vodka és una ofensa, a Rússia. Pitjor que preguntar-li quants anys té. Excepte si és la companya de festa de tota la vida. Beure vodka fins fa poc ha estat un costum purament masculí.

Les dues importants excepcions d'aquest arrelat tabú han estat les dones alcoholitzades (que consumeixen vodka perquè és un aiguardent barat), així com les anomenadesnoies de metall, les empresàries d'èxit que han assimilat els hàbits dels seus col.legues masculins.

Però els temps canvien."Entre nosaltres, noies"és l'eslògan de la nova marca de vodka, Damskaia (per a les dames), dissenyada especialment per animar la part femenina de la societat russa a assaborir amb plaer la beguda alcohòlica més popular des de fa diversos segles. La verdadera percepció de la vodka per part dels russos s'explica amb el fet que el seu nom té l'arrel en la paraulavodá(aigua). Els russos van començar a anomenar el seu aiguardent"la vodka"a principis del segle passat. El nom original en la seva versió russa era el"vi de pa"o el"vi de taula blanc".

Projecte revolucionari

La companyia Deiros va llançar al desembre la producció de la vodka Damskaia, un projecte revolucionari tant per la seva forma com pel seu contingut. El fabricant insisteix que les russes necessiten disposar de la seva pròpia beguda forta. A Moscou ja hi ha taxis roses i ci-

garrets mentolats només per a dones. El que faltava era l'aiguardent.

L'agressiva campanya publicitària, en què s'han invertit vuit milions d'euros, ha omplert les pàgines de les revistes femenines i les estacions de metro de Moscou i de Sant Petersburg. Una ampolla elegant, amb una etiqueta platejada i de tons violetes, que s'assembla a una ampolleta de perfum, apareix decorada amb una minifaldilla blanca a l'estil de Marilyn Monroe. El disseny, que ha estat elaborat per l'estudi londinenc de la multinacional Futurebrand, va costar als russos 200.000 euros i és, de moment, l'aposta clau de la companyia productora per atraure la seva clientela.

N'hi ha cinc varietats. A més de la vodka normal i corrent es pot comprar una ampolla amb gust de vainilla, ametlla o llima. També n'hi ha una varietat per a còctels. La vodka femenina es produeix en una destil.leria situada a Sant Petersburg. Els creadors de Damskaia afirmen que és un producte sa. Prometen que és ideal fins i tot per acompanyar una amanida després d'una sessió al gimnàs.

El preu d'una ampolla, que no supera els 300 rubles (8 euros), posa Damskaia per sobre de les vodkes més accessibles. En comparació amb les de les marques selectes, amb un preu que puja a 1.000 rubles (27 euros) per litre, és un producte relativament barat. Segons Deiros, les seves consumidores principals seran les dones casades, ben educades i adinerades.

"És un producte nou i el demanem poc. La major part dels compradors són homes que compren ampolles boniques per regalar- les, com si fossin ampolletes de perfum",explica un responsable del supermercat Novoarbatski, ubicat al centre de Moscou.

Creixement del 15%

Notícies relacionades

Malgrat que a Rússia el creixement anual del mercat de la vodka ronda el 15%, els anteriors intents d'implantar la vodka femenina van fracassar."La nova vodka no va interessar cap de les dues consumidores tradicionals de l'aiguardent. Per a les alcohòliques degradades és massa car i les dones empresàries són molt conservadores i prefereixen la vodka més cara de marques selectes. Les altres dones de les grans ciutats tradicionalment beuen vins, licors o còctels",opina un expert del centre rus Tsiffra, que es dedica als estudis dels mercats nacional i regional de begudes alcohòliques.

L'agressiva campanya publicitària de la nova vodka preocupa el sector mèdic, que pensa que la proposta de prendre una vodka després de cada sessió al gimnàs amenaça de causar nous casos d'alcoholisme femení. Segons Iuri Sorokin, psicòleg d'un centre de rehabilitació per a alcohòlics, el 60% dels pacients amb problemes amb la beguda són dones, incloses esposes de milionaris. Segons les dades oficials, hi ha 2,5 milions d'alcohòlics russos. Però els experts de l'Institut Serbski de Psiquiatria Social i Forense de Moscou pensen que la xifra real supera set vegades l'oficial.