El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Defensora de la ciutadania

La Síndica de Greuges de l’Hospitalet remarca les dificultats d’accés als serveis socials

  • Tot i que reconeix millores recents, aconsella a l’ajuntament que redimensioni la plantilla i creï un servei d’urgència

  • L’oficina de la Síndica va fer 551 accions, durant l’any 2022, principalment en els àmbits d’espai públic, convivència i seguretat i serveis socials

La Síndica de Greuges de l’Hospitalet remarca les dificultats d’accés als serveis socials

Ayuntamiento de L'Hospitalet

5
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

L’informe de la Síndica de Greuges de l’Hospitalet, Merche García, del 2022 assenyala que, com va passar l’any anterior, es van repetir les queixes relacionades amb la dificultat d’accessos als serveis socials en casos relacionats amb «situacions de vulnerabilitat econòmica i de pèrdua de la vivenda», normalment, segons el text, «ocasionats per un desnonament».

García ha presentat l’informe aquest dimecres 22 de març al ple municipal, en què ha explicat que, el 2022, els serveis socials de l’Hospitalet van atendre 32.612 usuaris i ha afegit que, malgrat això, «han continuat els problemes per poder accedir presencialment als professionals dels serveis socials».

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

De fet, diferents entitats socials de l’Hospitalet i Barcelona han protagonitzat queixes els últims mesos pel funcionament i l’atenció dels serveis socials de la segona ciutat de Catalunya. «Ens hem vist forçades a iniciar una campanya de denúncia de vulneració de drets per part d’aquest govern i, en concret, del funcionament dels serveis socials, que no estan donant resposta a situacions d’emergència habitacional i de pobresa energètica», va reivindicar Maria Campuzano, portaveu de l’Aliança per la Pobresa Energètica (APE), el 21 de desembre en una manifestació.

Conflicte local

Així, una de les principals queixes per part d’activistes i usuàries dels serveis socials de l’Hospitalet és la dificultat per aconseguir una primera cita amb els serveis socials de la ciutat. Sobre aquesta primera atenció presencial, el tinent d’alcaldia d’Equitat, Drets Socials i Recursos Humans de l’Hospitalet, Jesús Husillos, explicava també al desembre: «És una qüestió que fa temps que intentem resoldre».

A més, en declaracions a aquest diari, va afirmar que, «pròximament», estava previst incorporar «un integrador social» als equips de serveis socials perquè faci la primera atenció, a més de reforçar la centraleta d’atenció telefònica. No obstant, el mateix Husillos va assenyalar que no serà una incorporació immediata: «La idea és que aquesta primavera puguem començar a veure el desplegament complet».

«Sabem que a finals de febrer s’ha millorat l’accés, però creiem que és clau analitzar l’organització dels equips i redimensionar la plantilla amb l’objectiu de ser més eficaços, mantenir sempre l’atenció presencial i crear un servei d’urgència que entri en funcionament quan tanquen les àrees bàsiques», ha explicat la Síndica hospitalenca durant la sessió plenària, que, al seu informe, també recomana que s’incrementi el parc de vivenda social per poder aturar aquestes qüestions.

551 accions el 2022

Més enllà de les referides a l’àmbit dels serveis socials, en total, l’oficina de la Síndica de l’Hospitalet va dur a terme 551 accions durant l’any 2022: 369 consultes, 138 expedients i 44 reclamacions. Així, tot i que els casos es divideixen en un total de dotze àmbits, l’informe en destaca quatre que sobrepassen, cada un, el 10% del total.

En concret, el percentatge més gran d’atencions l’ocupen les vinculades amb l’espai públic: 23%; el segueixen de prop els àmbits de convivència i seguretat (19%) i els de serveis socials (17%). Finalment, l’informe de la Síndica destaca l’increment de reclamacions en l’àmbit de la funció pública, que ha passat d’un 4% a un 11% de reclamacions, respecte a l’any anterior.

Notícies relacionades

Així, entre les principals queixes en matèria d’espai públic, l’informe inclou temes vinculats a queixes com la falta de neteja o el funcionament de les fonts, sol·licituds de canvis de lloc de contenidors o reclamacions sobre la falta d’arbratge a la ciutat. Sobre l’àmbit de convivència i seguretat, l’informe de la Síndica Merche García assenyala que principalment hi ha temes de convivència veïnal, els sorolls i «les dinàmiques que provoquen algunes activitats».

A més, l’informe destaca en aquest àmbit una actuació del novembre passat de la Guàrdia Urbana en relació amb persones sense llar de l’Hospitalet i amb «la retirada de les seves pertinences, les mantes i la medicació, així com la possible no activació del protocol amb els serveis socials». Tot i que el mateix text ja comenta que aquesta actuació encara es troba en procés d’instrucció i que no disposen de «resolució final», García ha incidit en la necessitat de «disposar d’un conjunt de serveis per prevenir i atendre les persones sense sostre, per cobrir les seves necessitats i tractar-les amb la sensibilitat i dignitat que mereixen.»

Moció per la millora dels serveis socials

Precisament durant el ple d’aquest 22 de març, en l’apartat de mocions, ha tingut lloc l’aprovació del text presentat pel PSC, ERC i els Comuns, a instàncies de CCOO, que demana «la millora dels serveis socials dels municipis, després de més de deu anys de polítiques d’austeritat, de retallades en els serveis públics i de patir les greus conseqüències socials, econòmiques i de salut de la pandèmia i de la guerra a Ucraïna», assenyala la moció, llegida a l’ajuntament per la coordinadora de CCOO. L’Hospitalet, Liliana Reyes Hernández.

Aquesta situació sostinguda en el temps «ha desbordat totes les previsions de demanda de recursos bàsics, i ha col·lapsat els centres dels serveis socials municipals, que ja es trobaven sense prou recursos per fer front a les necessitats de la ciutadania». La moció va dirigida a les diferents institucions. D’una banda, insta el Govern de la Generalitat de Catalunya a executar el II Pla Estratègic de Serveis Socials (PESS) 2021-2024; a revisar i actualitzar la cartera de serveis socials, per donar resposta a les noves necessitats socials, i a dotar d’una partida els pressupostos de la Generalitat per garantir la revisió i renegociació urgent dels contractes programa 2022-2025. «A través del contracte programa, l’administració autonòmica finança el 66% del cost de la contractació dels professionals dels equips bàsics de serveis socials municipals i els programes que desenvolupen. Els ajuntaments aporten el 34% restant», explica el text de la moció.

D’altra banda, demana als ajuntaments i les entitats supramunicipals que apostin per la gestió directa; implantin oficines d’informació i tràmits que descongestionin els serveis socials i eliminin les llistes d’espera; i que posin en marxa mesures per prevenir les situacions de risc i agressió que pateixen els professionals dels serveis socials; entre altres qüestions. Per la seva banda, Ciutadans hi ha votat a favor, i el PP, parcialment.