La caixa de ressonància
La música puja i, per tant, els preus també ho faran
Concerts i macrofestivals superen les xifres prepandèmia, a diferència del cine, el teatre i les arts escèniques.
Michael Rapino, CEO de Live Nation, diu que les entrades són massa barates

La percepció que la música en directe ha pujat d’escala ja té noves xifres concretes a les quals referir-se: és l’única manifestació cultural que es pot gaudir fora de l’àmbit domèstic que ha superat les dades del 2019, abans de la covid, en un contrast cridaner amb la recuperació molt més lenta del teatre, les arts escèniques i el cinema. En recaptació, la música popular va arribar als 719,87 milions davant els 405,83 d’aquell any. Fins i tot la clàssica puja: de 47,77 a 47,87 milions.
Ho assenyala l’Anuari SGAE 2025, que deixa clar que la música, més enllà del seu valor cultural o del debat sobre si s’ha convertit en simple entreteniment, és també una indústria amb un pes econòmic important. Els macrofestivals continuen enfilant, si bé pot sorprendre comprovar que la xifra d’assistència (33,9 milions d’espectadors) estigui per sota del pic situat en el llunyà 2008 (35,6). Temps en què, per primera vegada, es parlava de la cèlebre bombolla, que, vista ara, va consistir en una explosió d’oferta que es va modular en els següents anys (per tornar a créixer). També la música gravada augmenta, i les subscripcions d’estríming de pagament ja són el 48% a la franja del 20 a 24 anys.
Una lliga diferent
La música representa una lliga diferent de qualsevol altra expressió escènica. La gravada, gairebé gratuïta, per la seva dimensió universalitzada a través de qualsevol dispositiu amb el qual pots decorar el teu dia a dia sense l’exigència de prestar-li una atenció absoluta. El directe, perquè ara el concert de la figura del moment ja no és un concert, sinó un esdeveniment, un episodi de la teva vida, l’‘experiència’ que camina en contacte amb el culte a la celebritat i amb el teu lluïment per «haver estat allà», un efecte que sempre ha existit però que ara les xarxes magnifiquen.
Notícies relacionadesA tot això, Michael Rapino, CEO de Live Nation, va declarar fa unes setmanes que les entrades dels concerts «estan per sota del seu valor des de fa molt temps»,i comparava el preu mitjà als Estats Units, 72 dòlars (tot i que als estadis assoleixen els 128), amb el d’un partit de l’NBA. «Intenta anar a un dels Lakers per aquests diners... i, a més, ells juguen 80 partits a l’any». La localitat mitjana del Los Angeles Lakers se situa en uns imponents 365 dòlars.
És aquí on la indústria posa l’accent: en l’escassetat de la música en viu, en el fet que l’estrella del pop només oferirà, amb sort, uns quants concerts a la teva ciutat i, fins a la pròxima, potser d’aquí a dos o tres anys, cal valorar-ho (i pagar-ho). I, sí, això és exactament el que estem fent.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- Corresponsabilitat: «¿Quants homes hi ha en el grup de WhatsApp de la vostra escola?»
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Estudi científic Deixar de fumar frena el deteriorament cognitiu que provoca el fum, millora la memòria i contribueix a la fluïdesa verbal
- La caixa de ressonància La música puja i, per tant, els preus també ho faran
- Jornades de la fundació Puigdemont reivindica la solidesa de Junts davant l’«èxit a curt termini» d’Aliança Catalana