El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Conflicte en el transport públic

Nova jornada de vaga i manifestació dels conductors de bus del Baix i l’Hospitalet

  • Es tracta de la cinquena jornada d’aturada que celebren els treballadors en menys d’un mes

Nova jornada de vaga i manifestació dels conductors de bus del Baix i l’Hospitalet

Robert Ramos

3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Els conductors d’autobús de Monbus/Julià al Baix Llobregat i l’Hospitalet han tornat a protagonitzar una manifestació davant la seu de Monbus a la segona ciutat de Catalunya, tal com ja van fer el passat 8 de febrer. Així, si en l’anterior convocatòria els treballadors van marxar fins a l’AMB, en aquesta ocasió ho han fet fins a la seu de Julià, també a l’Hospitalet.

Es tracta de la cinquena jornada de vaga que celebren els treballadors en menys d’un mes i, com en la primera, l’objectiu encara és reclamar millores en la flota d’autobusos i protestar per jornada laborals «maratonianes» i una subrogació de la plantilla que consideren «irregular». Al llarg de març encara hi ha quatre dies més d’aturades parcials i vagues programades.

Una de les principals queixes respon a la manera amb què es va produir la subcontractació. Quan va vèncer el contracte pels serveis de bus urbà i interurbà que durant més de 30 anys havia portat a terme l’empresa Oliveras, una de les tres potes del grup Baix Bus, va sortir la licitació per determinar quina empresa es faria càrrec del servei.

Així, el concurs el va guanyar una Unió Temporal d’Empreses (UTE) composta per vuit empreses dels grups Monbus i Julià, que va començar a operar a mitjans del 2022. No obstant, David Guzmán, president del Comitè d’empresa d’Alcalabus, explica que quan el personal d’Oliveras va ser subrogat pel nou operador no se’l va subrogar a la guanyadora del concurs, l’UTE, sinó a una de les empreses d’aquesta, Alcalabus. Aquest és el fet que consideren «irregular» i que han denunciat a Inspecció de Treball.

Des del Comitè d’empresa denuncien que els problemes amb aquesta subrogació es van accentuar quan a les noves incorporacions que feien per cobrir les línies del Baix Llobregat i l’Hospitalet se les va contractar per una altra de les empreses que formen part de l’UTE, Castromil, de manera que la plantilla queda dividida.

Consultada per la subrogació i les noves contractacions, des del grup Monbus expliquen que l’UTE «no té personalitat jurídica pròpia, no té capacitat per ser titular de drets o contraure obligacions ni tampoc per tenir patrimoni propi» i defensen que la contractació a través d’una de les empreses membre de l’UTE «no ha limitat cap dels drets adquirits dels treballadors subrogats». Respecte a les jornades laborals, mantenen que són «conformes a la legislació vigent». «No s’excedeixen en cap cas dels límits establerts», afegeixen.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Presencia de Rosanbus

A la manifestació també han acudit treballadors d’altres línies de bus metropolitanes, com Tusgsal o Rosanbus, l’última pota del grup Baix Bus i que dona servei principalment a l’Hospitalet. En el seu cas, els conductors també van organitzar dues jornades d’aturades parcials entre novembre i desembre.

Entre els motius que els van portar a convocar aquestes vagues, des del Comitè d’Empresa de Rosanbus van explicar que els últims concursos de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), com els de les línies que ara porten Monbus/Julià i Avanza –al Baix Llobregat sud– han derivat en «una subhasta a la baixa» que té com a conseqüència que les empreses de transport col·lectiu de viatgers «ofereixin pressupostos que s’acosten a la temeritat» i busquin obtenir els seus marges de beneficis «en les retallades de les condicions laborals» i «en la baixa qualitat del servei».

Notícies relacionades

De fet, l’administració metropolitana va reactivar recentment la licitació del concurs per al servei de bus a l’Hospitalet de Llobregat i altres municipis del Baix Llobregat –el de Rosanbus–.

L’anunci de la licitació es va publicar en el perfil del contractant de l’administració metropolitana el dimarts 24 de gener i, aquesta vegada, el concurs va tirar endavant amb el beneplàcit del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, que el novembre del 2022 va rebutjar els recursos presentats per sindicats, patronal i l’empresa TUSGSAL al concurs de l’AMB. Aquest concurs està previst que es resolgui l’abril d’aquest 2023.