Mor Karl Lagerfeld, el kàiser de la moda, als 85 anys

El director artístic de Chanel va ser una icona mundial de la creació

4
Es llegeix en minuts
Eva Cantón

Modista ‘superstar’, dibuixant, fotògraf, editor, icona pop... El director artístic de Chanel, Fendi i de la seva pròpia marca, Karl Lagerfeld, mort aquest dimarts als 85 anys. Era molt més que un nom lligat a la moda des que als anys 80 obtingués les regnes de la mítica firma parisenca, i li va treure la pols, la va salvar de la fallida i la va modernitzar donant-li la imatge a la qual ell mateix estarà associat per tota la vida. “Chanel és una fórmula màgica amb la qual jugo”,va dir el 2009 al parlar de la seva professió d’alquimista.

Alhora desmesurat i calvinista, dotat d’una acerada ironia, Lagerfeld va inventar les desfilades espectacle, que s’esperaven amb expectació cada any al Grand Palais de París, i va participar en el naixement d’una de les revolucions més grans de la moda: el ‘prêt-a-porter’.

Fill únic, la seva mare era venedora de llenceria i el seu pare, d’origen suec, va ser un empresari establert a Hamburg, ciutat que el jove Lagerfeld va deixar en l’adolescència per estudiar batxillerat a l’institut Montaigne de París. Des d’aleshores, la capital francesa seria casa seva.

Lagerfeld va aprendre l’ofici als anys 50 com a ajudant de Pierre Balmain. El 1959 va ser director artístic de Jean Patou i cinc anys més tard va entrar a Chloé . Va assumir el 1982 la direcció de Chanel, on va arribar a firmar més d’una dotzena de col·leccions a l’any i va fer famoses les jaquetes de quatre butxaques, les bosses embuatades o les sabates bicolor.

A l’Escola de la Cambra Sindical de l’Alta Costura de París va conèixer un altre dels grans, Yves Saint Laurent, amb el qual va mantenir una gran amistat que es va truncar per culpa de l’embolic amorós més llegendari del món de la moda. Jacques Bascher, el gran amor (i no se sap si l’únic) de Lagerfeld, va tenir una relació amb Saint Laurent i va provocar la ruptura.

Lagerfeld va conèixer Bascher, un dandi noctàmbul i seductor d’origen suposadament noble, als anys 70, i la seva relació, de 18 anys, va acabar amb la mort per sida de Bascher el 1989.

Una marca ambulant

En la seva llarga carrera, Lagerfeld es va inventar i va reinventar moltes vegades. És llegendari el règim dur a què es va sotmetre als 90 per perdre 43 quilos i poder encaixar-se en les creacions estilitzades del seu amic Hedi Slimane, el jove prodigi de Dior.

Va ser llavors quan el personatge que avui coneixem comença a dibuixar-se i el director artístic es converteix en un logotip de si mateix. Aquest look barroc-punk, els cabells blancs lligats en una cua, les ulleres fosques, els colls blancs altíssims i emmidonats, les mitenes negres i la levita ajustada. “Soc una marca ambulant, em dic Logofeld”, va fer broma en una ocasió.

Iconoclàstic, el 2004 la col·lecció que va firmar per a H&H es va vendre en 20 minuts; va fer fotografies per a les campanyes publicitàries de Coca-Cola Light, la seva beguda favorita, i el 2008 va ser la imatge d’una campanya de seguretat viària en la qual posava amb una –ara més que mai famosa– armilla groga, visiblement incòmode. “És lletja, és groga, no conjumina amb res, però et pot salvar la vida”, va ser el seu eslògan.

Quan era fora dels focus treballava gairebé en un permanent retir al seu palauet del carrer de la Université de París, envoltat de llibres. Té més de 30.000 volums disseminats per diferents residències. Una enciclopèdia ambulant a la qual li agradava provocar.

“M’agrada saber-ho tot, estar informat. Soc una espècie de portera universal, no un intel·lectual”. Virginie Viard, el seu braç dret des de fa dècades, la succeirà al capdavant de Chanel. El ‘Kàiser’ no deixa descendència. Només la seva famosa gata, Choupette.

La desaparició de Lagerfeld ha deixat una cascada de reaccions en el món de la moda, la cultura i la política. L’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, ha ressaltat que “el seu art donava color i forma a l’amor, el refinament, el sorprenent i el meravellós”. “Més que l’encarnació de París, era París”, ha afegit.

Penélope Cruz, protagonista de la seva última campanya publicitària, ha escrit en el seu compte d’Instagram: "Mai oblidaré l’afecte i respecte amb què sempre m’has tractat, la teva generositat, la teva ment brillant i com m’has fet riure. Tots els moments viscuts amb tu des del dia que et vaig conèixer són un tresor que es queda guardat al meu cor per sempre. Gràcies per inspirar-nos amb el teu art durant tots aquests anys. Gràcies, mestre. T’estimo molt".

La cantant i exmodel Carla Bruni li ha donat les gràcies “per haver portat tanta bellesa a aquest món tan dur, tant color a aquesta foscor, tant esperit a aquesta època apagada”. Diane Kruger, musa de Chanel, no oblidarà “la seva bondat, les seves rialles i la seva imaginació”, i per a Victoria Beckham ha sigut “un geni generós”.

Notícies relacionades

 “La definició mateixa d’un creador contemporani”, ha dit Jean-Charles de Castelbajac, de Benetton. “Geni creatiu que va fer de París la capital mundial de la moda”, segons el president de Louis Vuitton, Jean-Jacques Arnaud.

Pier Paolo Righi, director executiu de Karl Lagerfeld, ha assegurat en un comunicat: "El món ha perdut una icona. Karl Lagerfeld va ser un geni creatiu; influent, curiós, fort i passional. Deixa enrere un llegat extraordinari com un dels grans dissenyadors del nostre temps. Em sento molt agraït d’haver tingut l’oportunitat d’haver-lo conegut i d’haver treballat amb ell i no tinc paraules per expressar com el trobarem a faltar.