UNA SELECCIÓ DE 400 OBRES

Bowie, un col·leccionista d'art apassionat

Fins al 9 d'agost, Sotheby's exposa una trentena de peces que van pertànyer a l'estrella del rock

Subhastaran la col·lecció d’art contemporani de David Bowie / periodico

3
Es llegeix en minuts
BEGOÑA ARCE / LONDRES

El públic britànic està sent el primer de descobrir algunes de les obres de la col·lecció privada d’art de David Bowie. Des de dimecres passat i fins al 9 d’agost, la casa de subhastes Sotheby’s exposa al públic una trentena de peces que van pertànyer a l’estrella del rock.

    Treballs d’artistes com Marcel Duchamp, Jean-Michael Basquiat, Damien Hirst o Henry Moore, que viatjaran al setembre i octubre a Los Angeles, Hong Kong i Nova York. La mostra és només una petita selecció de les 400 obres que posseïa Bowie, la major part d’artistes britànics del  segle passat. Totes aquestes seran subhastades el 10 i l’11 de novembre, en una venda que ha despertat expectació mundial.

    Bowie, mort a principis d’aquest any a Nova York, va ser durant una bona part de la seva vida un col·leccionista entusiasta i secret, i ara  els seus tresors surten a la llum. «És una oportunitat única de penetrar en el món personal d’un dels més grans esperits creatius del segle XX», afirma Oliver Barker, president de Sotheby’s Europa. La seva passió per l’art era genuïna.

COL·LECCIONISTA COMPULSIU / El 1999, Bowie va declarar a la BBC: «L’única cosa que compro de manera obsessiva i addictiva és art». Frank Auerbach era un dels seus favorits i en una ocasió va afirmar que voldria que la seva música sonés com les pintures de l’artista d’origen alemany, nacionalitzat britànic. Bowie també sentia passió pels paisatges de John Virtue.

    L’artista i escriptor Matthew Collings creu que la col·lecció del llegendari rocker és un reflex de la seva visió i personalitat. «Diria que és art bohemi, romàntic, expressiu i emocional. Art ple de sentiments, viscut i excitant». Bowie no s’acostava a l’art buscant fer una bona inversió o amb interès especulatiu. La firma i el renom de l’artista li importaven poc. Comprava el que li agradava i el commovia. «És art que provoca una reacció a les entranyes, un fet visceral, immediat», assenyala Collings.

    Si va mantenir la col·lecció a l’àmbit privat va ser «perquè no se’n vantava», era «per a ús personal» i alhora l’influïa en les seves idees i en la seva música. Frances Christie, cap de la secció d’Art Britànic Modern de Sotheby’s, coincideix que Bowie «va comprar clarament el que estimava i el que li interessava. Era una persona que llegia molt i devorava llibres d’art, per això sabia de veritat què mirava. Va comprar peces que realment li deien alguna cosa».

Notícies relacionades

LA PEÇA MÉS VALUOSA DE LA COL·LECCIÓ / Una pintura estil grafit de l’americà Jean-Michel Basquiat Air Power, del 1984, és la peça més valuosa de la col·lecció, amb un preu estimat d’entre tres i 4,2 milions d’euros. Bowie la va adquirir un any després d’interpretar el paper del mentor de l’artista, Andy Warhol, a la pel·lícula Basquiat. El músic va arribar a estudiar pintura en una escola d’art i a tenir seriosos coneixements de pintors i moviments artístics, a un nivell que va anar més enllà d’un simple hobby. També es va involucrar en diversos projectes de revistes artístiques. El 1994 va formar part de l’equip editorial de Modern Painters, una publicació trimestral de gran prestigi on va publicar entrevistes amb artistes tan controvertits com Damien Hirst i Tracey Emin.

    Poc després que l’any 2000 nasqués la seva filla Lexi , a Bowie li van preguntar què seria el més valuós que podria fer per ella. La seva resposta va ser: «Portar-la als museus». Esperem que algunes peces de la seva col·lecció acabin ara a les institucions públiques.