RODATGE INTENS

La bufetada de Dustin Hoffman a Meryl Streep

Una biografia no autoritzada de l'actriu revela els qüestionables mètodes de l'actor per treure el millor d'ella a 'Kramer contra Kramer'

 

  / REUTERS / LUKE MACGREGOR

2
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Als seus 66 anys, enfeinada amb el treball que la converteix per a molts en «la millor actriu viva» i amb la seva implicació en la lluita per la igualtat de gènere a Hollywood i més enllà, Meryl Streep no ha tingut temps, o ganes, de seure a escriure la seva autobiografia o llibres sobre el seu treball. Fins ara almenys 11 persones s’havien dedicat a això, amb obres publicades als EUA, el Regne Unit, Alemanya, França i Itàlia, i ara toca sumar-ne una altra a la llista.

El 29 d’abril es posarà a la venda als EUA Her Again: Becoming Meryl Streep, una biografia no autoritzada firmada per Michael Schulman, i la revista Vanity Fair n’ha avançat un dels capítols. Es tracta d’una porta oberta al moment en què va néixer l’estrella, encara que aleshores Streep ja havia destacat en teatre, havia participat en quatre pel·lícules i havia aconseguit la primera de les seves 19 nominacions a l’Oscar (l’última, el 2015, per Into the woods): el rodatge de Kramer contra Kramer, la pel·lícula per la qual va guanyar el 1980 la primera de les seves tres estatuetes.

El que més ha fet parlar d’aquest avançament no té tant a veure amb el treball de l’actriu sinó amb les tàctiques que va usar per intentar treure d’ella emocions el seu company de repartiment, Dustin Hoffman (que va defensar que se li donés el paper  tot i les reticències d’alguns, que preferien una cara més coneguda). Segons el llibre (en què Streep «no ha col·laborat», segons una portaveu), el segon dia de rodatge el protagonista d’El graduat va donar una bufetada a Streep a la cara just abans de rodar una escena i va deixar la intèrpret amb una marca vermella.

Notícies relacionades

LA MORT DE JOHN CAZALE /Encara més qüestionable va ser que Hoffman, que tenia 41 anys, va aprofitar la fragilitat emocional de Streep, de 29, que uns mesos abans havia perdut per un càncer el seu nòvio, John Cazale, amb qui havia treballat a El caçador. «L’estava incitant i provocant, usant coses que sabia de la seva vida personal i de John per obtenir la resposta que ell pensava que ella havia de donar en la seva interpretació», explica Richard Fischoff, un executiu que va treballar a Kramer contra Kramer amb el productor Stanley Jaffe.

El projecte va tirar endavant i Streep va demostrar que no necessitava els provocadors mètodes de Hoffman. Ho recorda al llibre el director de la pel·lícula, Robert Benton, rememorant la brillant actuació de Streep. «Part del plaer que (Streep) devia sentir va ser mostrar a Dustin que no necessitava ser bufetejada. Podia actuar el que fos i amb qui fos en qualsevol moment». Tots dos van guanyar un Oscar (ell com a protagonista, ella com a actriu de repartiment). I no sembla que l’intens rodatge els enemistés. Ja amb les seves estatuetes, Hoffman va perdre els nervis quan una comentarista li va dir que la pel·lícula era una bufetada a les feministes. Streep va acudir al rescat. «Aquí ve una feminista», va dir. «La base del feminisme té a veure amb el fet d’alliberar els homes i les dones de papers prescrits».