¿Qui té la millor passarel·la?

Barcelona supera Madrid en l'originalitat dels espais, però la capital espanyola suma més seguidors a les xarxes socials

Una de les models desfila a la passarel·la del Mercat del Born, en l’última edició de la 080 Barcelona Fashion Week. / ETROP-BARCELONA

Una de les models desfila a la passarel·la del Mercat del Born, en l’última edició de la 080 Barcelona Fashion Week.
Una model desfila a l’espai del recinte firal d’Ifema, en l’última edició de la Mercedes Benz Fashion Week Madrid.

/

3
Es llegeix en minuts
SARA ANDRADE / Barcelona

Aquest dimarts donaven per acabades les dues grans setmanes de la moda espanyola. L'última setmana de gener va ser el torn de Barcelona amb la 080 Barcelona Fashion Week, i aquesta última setmana el de Madrid, amb la Mercedes Benz Fashion Week Madrid. EL PERIÓDICO ha seguit de prop les desfilades i ha pogut veure a grans trets les semblances i les discordances que hi ha entre una ciutat i l'altra. Tot i que els pesi, ni l'una ni l'altra estan a l'altura de les grans ciutats de la moda, com MilàParísLondres i Nova York. Encara ens queda molta feina per fer per aconseguir aquest prestigi. 

La rivalitat entre les dues ciutats va més enllà del futbol i de la política, i arriba fins a la moda. Totes dues organitzen passarel·la i competeixen per destacar una més que l'altra, sense aconseguir cap de les dues ser punteres pel que fa a l'organització. Alguns dels principals problemes a què s'han enfrontat és el maleït nom que les acompanya: a la ciutat de Madrid la perseguirà pels segles dels segles Pasarela Cibeles, perquè és molt difícil que un nom tan llarg, i a més en anglès, cali entre la gent. A Barcelona, tot i que a poc a poc està creixent en adeptes, la 080 és per a molts, l'antiga Passarel·la Gaudí amb canvis. 

Models internacionals

Entre els encerts de totes dues, el càsting de models és, sens dubte, el millor de l'organització de totes dues celebracions. Aquest va a càrrec d'Esma Proyectos, una empresa catalana dirigida per Esther García i Marisol Carrión que viuen amb passió la seva feina. Barcelona persegueix més que Madrid les cares conegudes i les models mediàtiques; és el cas de la ja arxiconeguda guerra entre marques que tenen Mango i Desigual per escollir la top més internacional.

En aquesta edició, Mango va apostar per Alessandra Ambrosio, i Desigual, per Doutzen Kros, encara que a causa de la baixa d'aquesta última van recórrer a Irina Shayk, el segon plat. Malena Costa Alba Carillo van desfilar al costat de Dalianah ArekionAndrés VelencosoRiver Viiperi Jon Kortajarena. Madrid no obstant, va apostar per Bimba Bosé. Connexions entre totes dues sí que n'hi ha, per això, hem pogut veure alguns dels models més importants del món com Alla Kostromichova, Carla CrombieClément ChabernaudJuan Betancurt Stephane James, a les ciutats.

Espais en discòrdia

Models a part, el que més distingeix les cites de Barcelona i Madrid són els espais. Mentre que Barcelona treu partida i brillantor dels seus edificis més emblemàtics i turístics, Madrid segueix apostant pel recinte firal d'Ifema. En aquest sentit, la capital catalana ha sabut jugar les seves cartes, i crítiques a part per la falta d'espai o el fred en aquesta edició al Mercat del Born, ningú qüestiona cap dels llocs escollits. Si posem com a exemple la ciutat de París, allà les passarel·les també se celebren en espais emblemàtics com el Grand Palais o el Théâtre National de Chaillot.

La puntualitat és un altre aspecte discordant. A Barcelona cap desfilada va començar a temps, mentre que a Madrid va succeir el contrari, totes van començar segons l'hora prevista, cosa que facilita molt la feina dels mitjans. 

Ball de dissenyadors

El que no s'acaba d'entendre és el ball de dissenyadors d'una edició a l'altra. Teresa Helbig té 'atelier' a Barcelona, però desfila a Madrid. Sita Murt havia desfilat fins a l'edició anterior a Madrid, però en aquesta última s'ha canviat a Barcelona, per allò de les arrels. El guanyador del premi L'Oréal a la millor col·lecció a Madrid, Juan Vidal, va recollir el seu primer reconeixement a MODAFAD, la passarel·la de joves emergents de Barcelona, però mai havia desfilat a la 080. 

El principal problema a què s'enfronta la 080 Fashion Week és que no té clar quin tipus de passarel·la és. Per una banda, uneix grans marques com Mango amb dissenyadors emergents com Selim de Somavilla Georgina Vendrell. Mentre que Madrid ho té molt més clar: a la Mercedes Benz situa grans dissenyadors i independents més consolidats, i a EGO, emergents.

Notícies relacionades

Pel que fa a patrocinadors, es reparteixen el bacallà molt equilibradament. Inditex per a Madrid, i Mango i Desigual per a Barcelona. Les empreses cerveseres ho tenen fàcil, Mahou patrocina Madrid, i Moritz, és clar, Barcelona. Movistar i Solán de Cabras fan doblet.

Seguidors a les xarxes socials

I finalment, les xifres, que obsessionen tant últimament empreses i marques. Els seguidors, la massa de gent més cobejada en qualsevol esdeveniment d'aquestes característiques. La Mercedes Benz és més popular a les xarxes socials: a Twitter compta amb més de 43.000 'followers', a Facebook, amb més de 192.000, i a Instagram, amb 6.555. La 080 Barcelona Fashion Week, malgrat haver incrementat considerablement en aquesta edició el seu nombre de seguidors, està per sota amb 16.100 'followers' a Twitter, 26.600 a Facebook, i 1.226 a Instagram.