Els rescats de les infraestructures fantasma, a 'Salvados'

El programa d'Évole mostra com es perpetra amb molts milions un aeroport i una autopista per on no circula ningú

Jordi Évole, en el programa ’Los otros rescates’ de ’Salvados’.

Jordi Évole, en el programa ’Los otros rescates’ de ’Salvados’.

3
Es llegeix en minuts
LAURA ESTIRADO / Barcelona

¿Ningú és responsable de les previsions errònies?, ¿dels estudis de viabilitat tan optimistes (o surrealistes) que després no s'assemblen en res a la crua realitat? Twitter anava aquest diumenge a la nit ple de preguntes similars d'usuaris reunits en l'etiqueta #elpreciodelafoto, la que ha proposat el programa 'Salvados' de Jordi Évole.

El programa ha abordat "els altres rescats", aquells que es fan a les infraestructures públiques en desús o infrautilitzades i que passen desapercebuts per a la majoria de la població (encara que sigui aquesta, finalment, qui hagi d'acabar pagant-les). Aquest és el cas de l'aeroport murcià de Corvera de la radial R-4 de Madrid, només alguns exemples dels aeroports, autopistes i estacions ferroviàries "fantasmes" que existeixen ara mateix a Espanya.

"1) Construeix una autopista. 

2) Calcula molt per sobre el nombre de cotxes que la usaran.

3) Que l'Estat et pagui la diferència", ha sintetitzat aquesta nit un tuiter veient el programa d'Évole i després d'assistir a la conversa del periodista amb el professor de la UB Xavier Fageda, el primer que va avisar de la perversió dels "plans de viabilitat" realitzats per l'Administració i les empreses encarregades de construir aquestes infraestructures. Perversió perquè aquests optimistes, inflats, sobrevalorats estudis --que han costat milions d'euros-- preveien milions de passatgers, conductors o viatgers que mai es van donar i que ara són l'excusa de les empreses concessionàries per declarar-se en bancarrota i exigir el rescat de l'Estat.

Per exemple, segons ha explicat Fageda, a l'aeroport de Corvera es comptava tenir --en el millor dels casos-- un milió i mig de passatgers el 2012, tot i que avui dia no en té ni un.

Radials 'Walking dead'

Després Évole s'ha aventurat, com un protagonista de 'Walking dead', en una autopista radial de Madrid, la R-4. En una conversa amb el periodista d''El País' Álvaro Romero, Évole descobreix que "s'han invertit molts diners per tenir una autopista flamant però per on no passa ningú". "Es van fer estudis de viabilitat que apuntaven un trànsit d'entre 35.000 i 40.000 vehicles, però ara n'hi passen uns 4.500 al dia". El pla de viabilitat, per cert, va anar a càrrec de Foment i de les constructores.

Però, "¿si pots anar per una nacional gratis, per què has de pagar per una autopista per on no va ningú?", es pregunta Romero, que explica que Madrid és la ciutat del món, juntament amb Los Angeles i Singapur, amb un nombre més alt de vies d'accés, radials, autovies, carreteres...

I és que les nacionals i les autovies són, a judici de José Antonio López Casas, director general d'Accesos de Madrid (Abertis, Sacir, ACS i Caja Madrid), "una competència deslleial per a les autopistes radials" (sic). La seva empresa és concessionària de dues radials, un negoci que ha estat "una ruïna" per culpa de "la caiguda de l'economia" i "perquè ara el trànsit ha baixat un 25%" per la crisi. ¿Qui havia de pensar, quan es van fer aquells estudis de viabilitat, que l'economia podia fluctuar tant?

Un terç de les autopistes, amb problemes

Notícies relacionades

El secretari d'Estat d'Infraestructures i número dos de Foment, Rafael Catalá, entrevistat també a 'Salvados', tampoc entén en què van fallar els estudis de viabilitat de les radials de Madrid, però assenyala que "només 9 autopistes de les 32 que hi ha a Espanya tenen problemes". ¡Gairebé un terç!

El polític creu que el que tingui obsessió per sortir a la foto "s'està equivocant" i que no hi ha d'haver impunitat per a una mala gestió pública. "Tenim les eleccions", per desfer el greuge, assegura. I així, d'entrada, no recorda que cap polític que hagi assumit cap responsabilitat per cap pla de viabilitat optimista, surrealista, al·lucinant, inflat, passat de voltes i, en definitiva, erroni.