ESIC

Quan el ‘business’ ja no pot subsistir sense tecnologia

Es parla d’innovació tecnològica, i mai s’hi havia invertit tant com en el present. Però ¿quin és el fonament d’aquesta tecnologia i com ha fet possible transformar per complet el context empresarial actual?

Quan el ‘business’ ja no pot subsistir sense tecnologia
4
Es llegeix en minuts

Els avanços tecnodigitals en absolutament tots els àmbits de la vida humana han creat noves formes de viure i treballar. Gràcies a aquests, han nascut noves vetes de mercat, i les que ja existien han arribat a nous i insospitats nivells de sofisticació. Es parla d’innovació tecnològica a tots els fòrums, i mai s’hi havia invertit tant com en el present. Però ¿quin és el fonament d’aquesta tecnologia i com ha fet possible transformar per complet el context empresarial actual? 

La resposta és, sens dubte, a les dades. Sembla un reduccionisme molt simple, però el cert és que no hi ha res de simple en la manera en què la tècnica ha fet possible manejar aquestes mateixes dades en l’actualitat. La disrupció entre la gestió de la informació que es feia a la manera antiga i la que permeten les màquines avui ve donada per tres factors. El primer i principal és la quantitat. Els CRMs de qualsevol empresa mínimament tecnologitzada són capaços d’obtenir i aglutinar una quantitat ingent de dades des de múltiples fonts i de molt diverses tipologies. Ja no s’emmagatzema només l’edat, el sexe o la procedència; ara tota activitat que s’esdevé a la xarxa queda registrada gràcies a l’anomenada ‘empremta digital’. El segon factor clau per entendre la gestió actual del ‘big data’ –anomenat ‘big’ precisament pel que hem dit anteriorment– és l’avanç en la capacitat de relació. La intel·ligència artificial analitza tota aquesta informació, i estableix patrons, o sèries d’algoritmes, que permeten preveure conductes i comportaments humans sota la lògica probabilística. Finalment, i gràcies a aquesta mateixa intel·ligència artificial, s’arriba al factor més determinant de tots, que no és més que la combinació dels dos anteriors: la qualitat dels denominats data cluster. La tècnica del ‘clustering’ consisteix a identificar, de forma automàtica, agrupacions de dades per múltiples afinitats, cosa que permet segmentar i simplificar al màxim la sèrie de respostes amb què impactar aquests clústers i que, sens dubte, tenen una alta probabilitat d’èxit, almenys estadísticament parlant.

Companyies com Amazon o Netflix han basat el seu model de creixement en aquestes tecnologies. No obstant, cada vegada són més les empreses que, fins i tot amb una posició modesta en el mercat i una plantilla d’empleats de categoria PIME, aprofiten aquestes tècniques per obrir-se camí. No obstant, les previsions apunten que la seva adopció dins del teixit empresarial aviat deixarà de ser una qüestió de competitivitat per ser-ho de subsistència. Si ara ja han deixat d’existir els negocis que no tenen presència digital –excepte aquells que encara aprofiten la seva inèrcia–, dins d’uns quants anys ja no existiran els que no facin ús de la intel·ligència artificial. Així doncs, potser és hora de fer-se la temuda pregunta: «¿La meva organització està preparada per a aquest nou paradigma?».

Professionals capacitats

El que no admet dubtes és la necessitat de comptar amb professionals altament capacitats per entendre i manejar aquestes tecnologies. La formació dels empleats és el que realment determinarà que siguin una amenaça o una oportunitat, sense cap terme mitjà entre les dues posicions. Així doncs, s’ha de recuperar la idea que la tecnologia no és més que un conjunt d’eines que permeten desenvolupar al màxim les potencialitats d’una organització. El que passa és que la tecnologia actual és d’una complexitat tal que requereix un aprenentatge expert. Referent a això, l’ESIC Business & Marketing School és una de les escoles líders en economia digital, compromesa a oferir una formació estretament vinculada amb les necessitats del mercat, per tal de capacitar els professionals per liderar els pròxims desafiaments en tecnologia empresarial.

Notícies relacionades

Per als professionals que vulguin dominar les noves tendències tecnològiques en profunditat, disposen d’una extensa oferta formativa de postgraus, en què destaquen el Màster en Big Data i Business Analytics, dirigit a professionals que necessitin instruir-se en les tècniques per traçar i implantar estratègies digitals, en un entorn analític amb enfocament a negoci. Així mateix, als perfils amb un coneixement més tècnic d’aquest sector, el Màster en Intel·ligència Artificial de l’ESIC els ofereix la possibilitat de desenvolupar les competències necessàries per liderar projectes en entorns ‘data-driven’, des d’una triple social, econòmica i executiva.

Així mateix, la formació ‘online’ de l’ESIC Business & Marketing School obre la possibilitat d’adquirir especialització en un àmbit concret de negoci per a aquells que ja tinguin un coneixement sòlid en tecnologies digitals. Big Data Analytics, Blockchain o Ciberseguretat IOT són algunes de les càpsules formatives que l’ESIC ofereix a través de la seva cartera de programes especialitzats 100% ‘online’, que poden ser cursats al ritme que l’alumne necessiti i modulant l’assistència per part del professorat que requereixi. Les exigències de formar-se potser mai havien sigut tan urgents, però, com a contrapartida, mai abans formar-se i adquirir coneixement expert havien estat tan a l’abast com en el moment present.

Temes:

Apunts