Política i moda

3
Es llegeix en minuts
Posar-se el palestí

Jose Luis Roca

Es creu que el dibuix principal del mocador palestí emula una xarxa de pescadors, cosa que representa així la seva connexió amb el mar Mediterrani. Però les generacions més joves –per què deu ser– hi veuen un filat de punxes. A la vora, unes branques d’olivera simbolitzen la terra i la vida i les línies negres recreen la llarga història de les seves rutes comercials. Tot i que el més habitual és posar-se’l al voltant del coll; en la multitud de manifestacions que recorren el món en protesta pel genocidi que Netanyahu i el seu govern està portant a terme a Gaza també l’hem vist en forma de xal sobre l’esquena, com a llaç a una cua, en forma de diadema o fins i tot de polsera o faixí.

Malgrat simbolitzar l’alliberament i la solidaritat amb el poble palestí; des que va tornar la maleïda guerra, a Berlín s’ha prohibit portar-lo a les escoles per evitar incidents i a un diputat d’IU al Parlament Europeu no li van permetre intervenir amb aquest accessori. Criminalitzar el palestí no és cap novetat. Durant dècades s’ha tractat de tergiversar el seu significat i ús associant-lo a la violència, el fonamentalisme i el terrorisme de Hamàs.

En origen, la kufia era utilitzada per camperols i nòmades per protegir-se del sol i les tempestes de sorra. Al ser els habitants de les zones rurals els primers a rebel·lar-se contra el domini britànic el 1936, el mocador de cotó negre i blanc va derivar en un símbol de defensa de la identitat nacional. Però va ser als anys 60, amb Yasser Arafat, quan es va popularitzar i va internacionalitzar. També hi van contribuir les icòniques fotos d’una dona, la revolucionària Leila Khaled, portant un fusell i lluint el mocador palestí. La prohibició per part d’Israel de la bandera palestina durant la primera intifada no va fer més que consagrar la kufia com a símbol de resistència i que es busquessin alternatives com l’ús d’una síndria (els colors de la fruita coincideixen amb els de l’ensenya). Entre 1987 i 1993, en els informatius es repetia una vegada i una altra la imatge de joves amb el rostre cobert pel mocador llançant pedres contra l’Exèrcit israelià.

Sobreexplotació cultural

Notícies relacionades

Gràcies a Nicolas Ghèsqueiere i la seva col·lecció del 2007 per a Balenciaga, el mocador palestí es va alliberar de connotacions ‘negatives’ i els primers anys de la dècada del 2000 va passar a ser un accessori de màxima tendència. Fins i tot Maria Dolores de Cospedal es va atrevir a lligar-se’n un de tons lila com a secretària general del PP (cosa que, no obstant, no va agradar gaire a alguns sectors de la dreta). Però tot i que la moda va aconseguir aparcar la demonització de la kufia, finalment també la va banalitzar. De l’apreciació cultural es va passar a l’apropiació i després a la sobreexplotació cultural. Quan marques de ‘low cost’ com Urban Outfitters o Zara van penjar els palestins ‘made in China’ als penjadors van rebentar el mercat artesanal del mocador a Palestina.

De 3.000 fàbriques destinades a la kufia a Palestina, avui només en queda una en actiu: Hirbawi (tot i que en poden rebre comandes i les agraeixen més que mai, a causa de la guerra l’enviament cap a Europa està paralitzat). Fa un parell d’anys, Louis Vuitton va treure la seva particular «inspiració» de l’ornament àrab en blau i blanc (colors de la bandera israeliana) a un mòdic preu de 570 euros. A causa de les queixes la firma de luxe va haver d’acabar retirant-lo. Ara bé, la pitjor perversió del mocador palestí va ser quan sionistes nord-americans hi van estampar l’estrella de David a sobre.