Una ballarina, contra el racisme del Ballet Estatal de Berlín

3
Es llegeix en minuts

La primera ballarina negra del Ballet Estatal de Berlín, Chloé Lopes Gomes, assegura haver patit racisme dins de la companyia, una acusació que ha portat a la direcció a ordenar una investigació interna. Un dia la professora de ballet de la prestigiosa companyia va distribuir a les ballarines un vel blanc que havien de posar-se per a una escena de ‘La baiadera’, una obra del repertori clàssic del segle XIX.

Quan li va tocar el torn a la francesa de 29 anys, la professora «va deixar anar, rient: ‘Em nego a donar-te’l perquè aquest vel és blanc i tu ets negra’», explica a l’Agència France Presse la ballarina. Una altra companya de la companyia, que ha demanat mantenir-se en l’anonimat, ho confirma: la professora de ballet «ho va dir com si fos una broma [...] Em va xocar molt».

Chloé Lopes Gomes, formada a l’escola del Bolxoi, es va sentir humiliada però no sorpresa. Des que va arribar a Berlín el 2018 afirma ser víctima d’«assetjament» per part d’aquesta professora. «Durant el primer assaig de ‘El llac dels cignes’, érem sis noves però totes les correccions anaven dirigides cap a mi», insisteix. Els comentaris es van succeir durant mesos. «Em deia: ‘quan no ets a la fila, només se’t veu a tu perquè ets negra’». L’altra ballarina també ho confirma.

La jove, de mare francesa i pare capverdià, va seguir endavant perquè és una «treballadora» que vol demostrar «que es mereix el seu lloc». Però l’estrès li va passar factura. Es va lesionar al peu, cosa que va provocar vuit mesos de descans i un tractament amb antidepressius. Després de la seva tornada, el febrer passat la professora va voler obligar-la a maquillar-se de blanc després que marxés un codirector que s’oposava a aquesta pràctica. «Blanquejar la meva pell era com renunciar a la meva identitat», protesta l’exballarina de l’Òpera de Niça i del Béjart Ballet de Lausana.

Quan es va assabentar del cas a la tardor, la direcció del Ballet Estatal, que ocupa persones de 30 nacionalitats diferents, va quedar atònita. «Per la nostra diversitat simplement no pensàvem que poguéssim veure’ns afectats pel racisme en el dia a dia. De fet mai pensem en això. Però ens equivoquem», reconeix la directora interina, Christiane Theobald, en una entrevista telefònica en la qual s’oposa a obligar els artistes negres a empolsar-se de blanc.

Al desembre, el Ballet Estatal va crear una cèl·lula d’investigació interna. «Tots els empleats poden assenyalar de manera anònima tots els fets de discriminació», detalla Theobald. La professora de ballet es nega a manifestar-se i, per motius legals, la direcció no vol pronunciar-se sobre possibles mesures disciplinàries.

Chloé Lopes Gomes deixarà el Ballet Estatal al juliol perquè no li van prolongar el contracte. En aquest cercle «molt elitista i tancat» ella sap que el camí és ple d’obstacles. Però vol acabar amb el racisme que pateixen els ballarins mestissos o negres en el ballet clàssic, gairebé exclusivament blanc.

No és l’única. Ballarins de l’Òpera de París, inclòs el seu germà Isaac Lopes Gomes, reivindiquen més diversitat. «No en conec ni un que no hagi hagut d’aguantar comentaris racistes com: ‘Has d’allisar-te el cabell perquè tens una melena lleonina, has de posar per dins el teu cul de negra, saltes com el Kirikú (el nen africà d’una pel·lícula de dibuixos animats)».

Notícies relacionades

Des que es va calçar les primeres sabatilles de dansa quan era petita a Niça, Chloé Lopes Gomes va sentir que era diferent. «Mai hi havia el maquillatge adaptat per al meu to de pell, havia de portar el meu», explica. «També era l’única que havia de crear els meus pentinats» perquè a les perruqueres no els agrada el cabell arrissat. Ella tenia «tantes ganes» d’encaixar que ho acceptava. «Però són els detalls els que et fan sentir exclosa», diu.

És una batalla difícil. El ballet clàssic es regeix per estrictes regles que daten del segle XIX i que estan dissenyades per fer un efecte d’homogeneïtat. Chloé Lopes Gomes s’oposa. «Estic cansada d’escoltar que no es pot contractar negres perquè no tenen els cossos per a la dansa clàssica. És només un pretext».

Temes:

Racisme Ballet