La CNMC demana una norma que posi ordre en els ‘influencers’

El regulador reclama que se’ls consideri prestadors de serveis de comunicació audiovisual

2
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha demanat establir «regles concretes» per als ‘influencers’, als quals s’hauria de considerar com a prestadors de serveis de comunicació audiovisual –a l’oferir continguts en plataformes d’intercanvi de vídeos–. Aquesta proposta està inclosa en l’informe de la CNMC sobre l’avantprojecte de Llei General de Comunicació Audiovisual (LGCA) que trasllada al dret espanyol la normativa europea.

En el text, l’organisme explica que la modificació de la Llei Audiovisual es produeix en unes condicions «molt concretes i molt canviants» del mercat, i d’accés i consum dels continguts audiovisuals.

Així, ha reiterat que els nous tipus de continguts, com els vídeos curts i el contingut generat pels usuaris, tenen cada dia més importància. A més, recorda que han sorgit noves modalitats de serveis audiovisuals, com certs prestadors de serveis de comunicació audiovisual que se suporten en plataformes d’intercanvi de vídeos (‘influencers’ o prescriptors d’opinió) als continguts de les quals s’accedeix a través de plataformes com araYoutube, Tik Tok, Instagram TV i Twitch.

«Nous agents» a internet

«La irrupció o consolidació d’aquests nous agents que operen sobre internet, requereix un marc jurídic actualitzat que reflecteixi el progrés del mercat i que permeti aconseguir un equilibri entre l’accés als serveis de continguts en línia, la protecció del consumidor i la competència», ha assenyalat.

En aquest aspecte, la CNMC ha proposat que, fins que no es porti a terme el pertinent desenvolupament reglamentari, aquests prestadors només hauran de donar compliment, a més dels principis generals de la comunicació audiovisual, a les obligacions específiques de protecció del menor i de protecció del consumidor.La quota europea

obligacions específiques de protecció del menor i de protecció del consumidor.La quota europeaRespecte a les comunicacions comercials, considera que en els serveis de televisió connectada els usuaris haurien de poder donar el seu consentiment previ a la recepció de publicitat híbrida o interactiva, així com desistir de l’esmentat consentiment mitjançant un procediment simple i gratuït.

A més, la CNMC demana supervisar els prestadors establerts a Espanya respecte al compliment d’obligacions de quota europea. L’avantprojecte amplia les obligacions de finançament d’obra audiovisual europea perquè assoleixin també els prestadors del servei de comunicació audiovisual amb seu en altres Estats membres de la Unió Europea i que dirigeixen els seus serveis a Espanya.

«És un canvi molt rellevant, que comporta que la CNMC passi a controlar el compliment d’aquesta obligació per part d’empreses com ara Netflix, Amazon Prime i HBO», ha recordat.

Reduir llicències de televisió

Així mateix, amb la finalitat d’afavorir la competència, es proposa reduir el període de durada de les llicències per prestar el servei de comunicació audiovisual televisiu mitjançant ones hertzianes terrestres, fixat en 15 anys, i eliminar el sistema de renovació automàtica i indefinida, o en el seu cas limitar i identificar de manera més precisa les condicions perquè les esmentades llicències siguin objecte de concurs.

Notícies relacionades

Finalment, en matèria de persones amb discapacitat es proposa fixar percentatges i indicadors de compliment del subtitulat, audiodescripció i llenguatge de signes mesurables en relació amb franges horàries i gèneres programàtics en els quals han de ser inserides les mesures d’accessibilitat.

També es proposa establir una exempció en el compliment de les obligacions d’accessibilitat per a aquells prestadors de serveis audiovisuals amb baix volum de negoci.

Temes:

Influencers