Anar al contingut

POLÈMICA AMB EL DISPOSITIU IQOS

Philip Morris suspèn una campanya amb 'influencers'

L'agència Reuters va denunciar que la tabaquera anunciava el seu dispositiu sense fum IQOS amb noies menors de 25 anys, fet que vulnera la política d'edat

Reuters / El Periódico

Alina Tapilina, whose social media profile says she is 21 years old, holds a heated tobacco iQOS device as part of a campaign by Philip Morris International to market the device in an Instagram post April 5, 2019. Alina Tapilina/Social Media via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO ARCHIVES. NO RESALES. FOR USE ONLY WITH STORY PHILIPMORRIS-ECIG/INSTAGRAM / HANDOUT (REUTERS)

Alina Tapilina, whose social media profile says she is 21 years old, holds a heated tobacco iQOS device as part of a campaign by Philip Morris International to market the device in an Instagram post April 5, 2019. Alina Tapilina/Social Media via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO ARCHIVES. NO RESALES. FOR USE ONLY WITH STORY PHILIPMORRIS-ECIG/INSTAGRAM
Natsumi, who goes by the handle @natsu_772 and whose age Reuters was not able to determine, holds a heated tobacco iQOS device as part of a campaign by Philip Morris International to market the device in an Instagram post October 30, 2018. Natsumi/Social Media via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO ARCHIVES. NO RESALES. FOR USE ONLY WITH STORY PHILIPMORRIS-ECIG/INSTAGRAM
Alina Eremia, a Romanian actress and singer whose biography gives her age as 25, holds a gold-colored IQOS device in front of a Christmas tree as part of a campaign by Philip Morris International to market the device in an Instagram post December 29, 2018. Alina Eremia/Social Media via REUTERS. ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO ARCHIVES. NO RESALES. FOR USE ONLY WITH STORY PHILIPMORRIS-ECIG/INSTAGRAM

/

El fabricant de cigarrets Philip Morris International Inc ha suspès una campanya global que utilitzava influencers per publicitar el seu nou dispositiu electrònic IQOS, després que l’agència Reuters hagi destapat que algunes d’aquestes noies famoses a les xarxes socials "tenien o semblaven tenir menys de 25 anys", edat mínima que, "segons els estàndards interns de l’empresa", han de tenir els models que anunciïn els seus productes.

La nit de divendres passat Philip Morris va anunciar que havia iniciat una investigació interna sobre les esmentades publicacions a Instagram, entre d’altres, un postpatrocinat de la influencer moscovita Alina Tapilina, de 21 anys, que sovint publica fotos seductores d’ella mateixa amb una copa de vi, nedant o posant amb poca roba en ambients de luxe. 

"Hem pres la decisió de suspendre totes les nostres accions publicitàries amb persones influents en les xarxes relacionades amb el producte [IQOS] a nivell mundial", va anunciar la companyia a Reuters. "Si bé la persona influent en qüestió és una fumadora adulta major d’edat, té menys de 25 anys i la nostra política exigeix que les persones influents tinguin més de 25 anys. Això va ser una clara violació d’aquesta orientació", ha admès Philip Morris.

"No es van trencar les lleis –va prosseguir la tabaquera–, no obstant, tenim altes exigències que en aquest cas no s’han complert". "Ens sentim profundament decebuts al descobrir aquesta bretxa i estem agraïts que ens hagi cridat l’atenció", conclou el comunicat de mea culpa.

Una noia fuma amb el dispositiu IQOS de Philip Morris.

Permís per vendre el dispositiu

El mes passat, l’Administració de Drogues i Aliments dels Estats Units (FDA, per les seves sigles en anglès) va decidir que permetria les vendes del dispositiu IQOS als EUA després d’un llarg procés de revisió de dos anys en el qual Philip Morris va assegurar repetidament al regulador que advertiria els joves sobre els efectes del tabac sobre la salut.

La FDA encara no s’ha pronunciat sobre la suspensió de la campanya de Philip Morris, si bé va avisar que "mantindria una estreta vigilància sobre... com la companyia està comercialitzant els seus productes".

Si bé la majoria de les influencers contractades per Philip Morris a l’estranger no esmenten la seva edat a Instagram, la investigació de Reuters sobre la campanya en xarxes socials d’IQOS al Japó, Itàlia, Suïssa, Rússia i Romania mostra que Tapilina és el prototip del que la tabaquera anomena les seves "ambaixadores" a les xarxes socials (joves guapes, primes i que disfruten de la bona vida).

Les ‘ambaixadores’

Aquestes ambaixadores utilitzen el ‘hashtag’ #IQOSambassador, vinculant-les a una xarxa de persones influents en les xarxes socials en què el gegant internacional del tabac ha confiat per qualificar l’IQOS com una alternativa "més segura als cigarrets" i "un accessori de moda sexi".

"Finalment tinc el nou IQOS 3, i puc dir amb seguretat que el nivell de substàncies nocives és de mitjana un 90% més baix", va escriure Tapilina en un post d’abril. "¿Encara no has canviat a IQOS?", deia la model.

La model japonesa Ayame Tachibana (27 anys), una altra de les noies IQOS.

Al Japó, fa campanya del dispositiu electrònic per a l’audiència més jove Ayame Tachibana, una ‘dj’ i model de 27 anys. En una publicació, mostra un missatge del dia de Sant Valentí amb un IQOS. Alina Eremia, una actriu i cantant romanesa, també apareix en un post amb un IQOS daurat al costat d’un arbre de Nadal.

Segons els experts de la indústria, les tarifes que solen pagar les marques als influencers  per publicitar els seus productes van des dels 20 als 25.000 dòlars per cada post (depenent del nombre de seguidors que tinguin).

Segueix a Extra  a Facebook