estereotips de gènere
Ksi-Merito: la joguina que triomfa aquest Nadal és acusada de sexista
Ja va ser polèmica a Mèxic, on es va debatre sobre si era antiavortista
juguete
És la joguina estrella d’aquest Nadal i ara també la més polèmica. Ksi-Merito, un producte mexicà que ja va generar controvèrsia al seu país d’origen, arriba a Espanya amb força però molt qüestionat per sexista, per fomentar estereotips de gènere i fins i tot per antiavortista.
Es diuen ‘neonatos’ i venen d’un planeta diferent, Noenatilán. Abans de tenir-ne cura, fins i tot se’ls ha de tallar el cordó umbilical. Tot i que altres marques han intentat copiar aquest èxit, són Menudititita, Isabelonga o Chivatita, de la marca Distroller, els que estan arrasant com a regal d’aquestes festes. El seu mecanisme és molt senzill i l’explica una infermera, Tania, a través de vídeos a Youtube.
L’origen de les crítiques està, per començar, en el mateix vídeo de promoció. Milions d’espectadors han vist com un grup de nenes –vestides de colors que solen associar-se al sexe femení– es dediquen durant tres minuts a les cures de forma exclusiva.
No hi ha cap nen en escena. Si no estan amb el ninot, cuinen o van a la perruqueria. I reiteren constantment: "He de cuidar el meu Ksi-Merito".
VÍDEO YOUTUBE
La venda exponencial d’aquests bebès a Espanya ha provocat les primeres crítiques des de col·lectius que busquen la igualtat. Primer, per antiavortista.
Notícies relacionadesEn declaracions a la cadena SER, la Fundación Mujeres explica la relació: "El procés de formació pot simular un embaràs. Hi ha un nonat, al qual ajudes a desenvolupar-se amb un braçalet que has de regar, i quan està a punt d’explotar vas a l’hospital de Ksi-Meritos i neix a través de la màquina amb viscositat. Hi ha un altre nounat prematur que fiques en una incubadora. Segons la nostra opinió, si no és antiavortista, sí que vincula la cura a l’embaràs previ i al naixement".
En la mateixa línia es va mostrar el Grup d’Informació en Reproducció Elegida (GIRE) quan es va saber que el 2018 es posarien a la venda a Espanya. "És molt desafortunat que hi hagi joguines destinades només a nenes o nens. En aquest cas s’idealitza la maternitat i s’imposa a les nenes que és l’única aspiració que han de tenir en ment", va explicar la directora Regina Tamés a Verne.
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Pla del Govern Catalunya renovarà 20 barris degradats amb una inversió total de 412 milions
- Previsió meteorològica Catalunya reactiva els seus plans davant inundacions davant les intenses pluges previstes per a aquest divendres i dissabte
- Nostàlgia mil·lennista La revista ‘SuperPop’ torna als quioscos amb una edició especial de Rosalía
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Proposta familiar Un Nadal de joguina
