¿WhatsApp és la xarxa social més influent d'Espanya?

L'aplicació té més de 1.200 milions d'usuaris a tot el món i Espanya és el país europeu on s'utilitza més

Dades de WhatsApp a Espanya / periodico

2
Es llegeix en minuts
Vega S. Sánchez
Vega S. Sánchez

Periodista

Especialista en animals, plantes i curiositats

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb més de 1.200 milions d'usuaris a tot el món, WhatsApp és una de les xarxes socials més utilitzades, si no la que més. I Espanya és el país més aficionat d'Europa a aquesta aplicació mòbil, segons l'últim Eurobaròmetre, publicat a finals de l'any passat.

En números, el 90,8% dels usuaris de telefonia mòbil, segons el Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), l'utilitzen, i d'ells, gairebé la meitat (42,3%) afirma que l'usa "contínuament", i el 47,5%, "diverses vegades al dia". Sumant, representen el 89,8% dels usuaris. Gairebé tots, vaja: WhatsApp s'ha convertit en un fenomen social que ha canviat la forma de comunicar-se, d'anar pel carrer, de relacionar-se o d'estar localitzat, només 8 anys després del seu naixement, el 24 de febrer del 2009.

El gruix dels usuaris de WhatsApp admeten que tenen entre 51 i 200 contactes a l'agenda, segons el CIS. I mantenen entre cinc i 10 converses al dia (el 35,3%) o entre 11 i 20 (13,2%). El 72% ho fa per parlar amb la família, el 68%, amb amics, i el 41%, per planejar activitats.

TRIOMF DE WHATSAPP I FACEBOOK

Les plataformes socials i de missatgeria que dominen entre els espanyols segueixen sent WhatsApp (92,8%), Facebook (87%), Twitter (48,9%) i Instagram (40,4%), segons l'última enquesta de l'Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC), publicada el dia 9 de març.

Segons aquestes dades, WhatsApp i Facebook copen l'ús d'internet dels espanyols. Només la navegació web a través del mòbil, amb un 94,6% de respostes, aconsegueix superar WhatsApp, que supera fins i tot l'ús del correu electrònic de forma habitual (88,9% d'enquestats).

A més, la utilització de WhatsApp ha crescut de forma desmesurada: el 2012, només tres anys després de la seva creació, ja l'utilitzaven més del 60% dels usuaris d'internet a Espanya.

RESPOSTA IMMEDIATA

La forma en què els usuaris interactuen entre ells a través de l'aplicació també ha variat. Abans, amb els correus electrònics o fins i tot amb els SMS, la resposta no tenia per què ser immediata i s'acceptava que la resposta es demorés un dia o dos; amb WhatsApp, no: exigeix una resposta immediata.

Genera noves formes d'exigència en una conversa que se suposa continuada, encara que trenqui les barreres del temps i l'espai. No respondre a l'instant genera l'ansietat de l'espera. I si a sobre ha sortit el 'doble check''doble check o es veu a l'apartat d''informació' que ja s'ha llegit, pitjor. 

L'opció d''última connexió' (que molts usuaris treuen, encara que llavors tampoc puguin veure ells les últimes connexions dels seus contactes, ja que WhatsApp en això és molt democràtic) també genera en molts casos ansietat i dependència emocional dels usuarisdependència emocional.

EL PODER DE L'APLICACIÓ

Notícies relacionades

Evidentment, el fet que gairebé tots els usuaris de 'smartphones' espanyols usin WhatsApp converteix aquesta aplicació en una poderosa arma de propaganda i publicitat. De fet, l'empresa, comprada fa un parell d'anys per FacebookFacebook, s'està plantejant introduir publicitat en els xatspublicitat.

Un dels últims exemples del seu poder i la seva ràpida propagació ha sigut el missatge enviat per l'entorn del PP en contra de la proposta de Podem de suprimir la retransmissió de la missa a TVEPodemmissa: gràcies a WhatsApp, l'audiència es va triplicar.