29 febr 2020

Anar al contingut

PROJECTE DEL BULLILAB AMB TELEFÓNICA

Ferran Adrià celebra la "revolució" que suposa l'interès dels nens per la cuina

El cuiner presenta una 'app' que utilitza els personatges de Disney, Pixar, Marvel i Star Wars per introduir els infants en la gastronomia

Sonia Gutiérrez

Ferran Adrià celebra la "revolució" que suposa l'interès dels nens per la cuina

JULIO CARBO

Ferran Adrià està encantat amb el fenomen de Masterchef i el creixent interès dels nens per la cuina. Més enllà del pur entreteniment, el que s’acosta, o ja s’està produint, és un autèntic canvi social, assegura el cuiner. «És la revolució més important des que la dona es va incorporar al món del treball», va afirmar ahir Adrià en la presentació d’una app amb la qual també vol contribuir a  fer que els infants s’introdueixin en la gastronomia.

Segons Adrià, el més habitual abans era que les nenes ajudessin les seves mares a cuinar per deure, i per «masclisme». Ara hi ha molts nens i nenes, sense distinció de sexe, que volen cuinar perquè els agrada. Vindrà el dia –va vaticinar– en què els pares de la generació que creix arribaran a casa i els seus fills hauran cuinat per a ells, al revés del que passa majoritàriament avui. «¡Canvien les regles de joc!», va exclamar Adrià. «Ningú s’ha adonat de la revolució que hi ha».

Els nens, a més, tenen l’avantatge de no tenir tants prejudicis i estan més oberts a les noves idees. «Si preguntes a un adult si vol una esferificació o una croqueta, et dirà una croqueta; si l’hi preguntes a un nen, et dirà una esferificació. Els nens són els més absorbents quan es parla de coses noves», va assegurar Adrià. Una manera de despertar l’interès creatiu és mitjançant la gastronomia, perquè la cuina, va dir el xef, és «un llenguatge», «és la xarxa social més important del món, no Facebook».

Al BulliLab, el laboratori i espai de creativitat d’Adrià, fa més d’un any que treballen amb Telefónica en un projecte multiplataforma (llibre, web i app) per acostar la cuina a les famílies, amb el ganxo d’ajuntar els personatges de Disney, Pixar, Marvel i Star Wars.

Adrià no vol catalogar-ho només com un llibre o una app de receptes, perquè està concebut com un projecte global educatiu. I tampoc com un producte només per a nens, sinó familiar, perquè els pares també poden disfrutar-ne.

El xef explica que la idea original va sorgir de Disney Espanya i que el més difícil va ser convèncer la central de la companyia als EUA. De moment l’app està disponible només en espanyol (i el llibre, també, en català), però Adrià no descarta que pugui arribar a traduir-se a l’anglès.

El projecte va prendre forma a l’abril amb la publicació del llibre T’ho explico a la cuina (el cuiner calcula que se’n vendran 200.000 exemplars en tres anys) i amb una web. L’últim pas ha sigut el llançament de l’aplicació mòbil Tu cuento en la cocina (disponible per a Android i iOS per 3,99 euros). El subtil canvi del títol del llibre i de l’app té la seva explicació: al llibre, els personatges ficticis ajuden a explicar els conceptes culinaris i les receptes, mentre que a l’app el nen pot elaborar còmics personalitzats de les seves receptes (és a dir, el seu conte).

Adrià es donaria per satisfet si, a més d’entretenir-se amb l’app, nens i adults aconsegueixen al final «que no els manipulin». ¿I qui manipula? Tothom, va afirmar. Dient, per exemple, que és més bo menjar productes naturals, sense conèixer la diferència entre natural i artificial. L’aprenentatge no només és cosa de nens.