Els candidats a les europees no interactuen a les xarxes socials amb els seguidors

Segons un estudi de l'agència Porter Novelli, els polítics no aprofiten aquestes eines per reduir la distància amb els ciutadans

2
Es llegeix en minuts
JORDI GARCÍA / CLAUDIA FRONTINO / Barcelona

Els candidats espanyols per a les eleccions europees utilitzen les xarxes socials tan sols com a altaveu i per recomanar continguts però no parlen amb els electors. Aquestes són les conclusions que es desprenen d'un estudi dut a terme per l'agència de comunicació Porter Novelli.

Tal com indica el gràfic superior i segons l'estudi realitzat sobre l'activitat en xarxes socials dels candidats espanyols durant els últims set dies, Josep Maria Terricabras --Esquerra pel Dret a Decidir-- i Josu Juaristi --Els Poblees Decideixen-- són els únics que dediquen més del 10% dels seus missatges a respondre a altres tuiters. Per tant, són els candidats que més parlen amb els futurs electors, cosa que respon a la naturalesa de les xarxes socials. A aquests dos candidats els segueix la candidata socialista, Elena Valenciano, amb un 9,6% dels missatges.

Una dada curiosa és que Juaristi, el candidat que menys seguidors té, és el que més temps dedica a parlar-hi. D'altra banda, el líder de Podem, Pablo Iglesias, és el candidat amb més seguidors (al voltant de 155.000) i dedica l'1,4% dels missatges a respondre qüestions dels 'followers'.  

La dreta, en canvi, no surt gaire ben parada en l'estudi. El candidat del PP, Miguel Arias Cañete, i el candidat a les europees de VoxAlejo Vidal-Quadras, no han publicat cap tuit d'interactuació amb els seus seguidors.

Utilitzen xarxes per difondre missatges 

Una altra de les conclusions de l'estudi és que els polítics no utilitzen les xarxes socials per trencar la distància que hi ha entre ciutadans i dirigents. D'aquesta manera, davant un context on la desafecció és cada vegada més gran, els polítics perden l'oportunitat de conversar amb la ciutadania mitjançant les xarxes. La gran majoria de missatges que utilitzen els candidats són per difondre les seves idees o els actes de les seves respectives campanyes.

En el cas de Vidal-Quadras, 9 de cada 10 missatges tenen aquesta funció. Els següents missatges més utilitzats són els destinats a incloure recomanacions per als seus seguidors de continguts externs, ja siguin enllaços o articles de mitjans digitals, blogs…

Les xarxes no redueixen la distància 

Les xarxes socials ofereixen noves formes de comunicar-se entre els candidats o partits i aquells futurs electors o ciutadans. Segons el director de la divisió de màrqueting digital de Porter Novelli, Miguel Rubio, aquestes noves formes d'interactuar “gairebé no s'estan utilitzant a Espanya”. 

Los candidats no aprofiten les xarxes socials

Notícies relacionades

Les dades de l'estudi també desprenen que, al fer servir les xarxes socials només com a altaveu, els partits no preparen missatges específics per a aquestes plataformes. Aquestes eines podrien ajudar a reduir la distància entre els polítics i la ciutadania, instruments que podrien permetre una relació directa i pròxima amb les persones que han de representar els interessos dels ciutadans.

Els usuaris són partidaris que no siguin altres persones les que supleixin el paper d'escriure els comentaris, sinó que volen que sigui la persona oficial del compte qui faci aquestes funcions. Respecte a aquest tema,  els dos principals partits segons la representació al Parlament Europeu, el PP i el PSOE, no han aclarit si escriuen personalment els missatges en xarxes socials o també hi participen altres persones de la campanya electoral. La mitjana de tuits de Valenciano és de 15 al dia i la del seu adversari polític, Cañete, tan sols 3, encara que no es conegui l'autoria dels missatges.

Gràfic del nombre de seguidors per candidat