Cap gran lliga de futbol europeu cobreix les seves despeses

Un informe presentat al Col·legi d’Economistes alerta sobre un model amb comptes d’explotació negatius de forma generalitzada.

Fuente de ingresos de los clubs europeos de fútbol.

Fuente de ingresos de los clubs europeos de fútbol.

2
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

"En qualsevol altre negoci seria per tancar, però en el futbol s’ha convertit en el modus vivendi". Aquesta és un de les conclusions de l’estudi presentat en el Col·legi d’Economistes de Catalunya sobre les cinc grans lligues d’Europa i els seus comptes detallats.

A tall de resum, els ingressos d’explotació de les cinc lligues van arribar en la temporada 23-24 als 20.598 milions, mentre que les despeses es van disparar als 25.068 milions. La Premier en perd 1.423, LaLiga, 538. "Cap lliga cobreix les seves despeses", va dir l’economista Martí Garcia Pons, un dels dos ponents al costat del també economista Josep Sanfeliu.

L’informe suposa una continuació del treball que solia realitzar el malaguanyat Gay de Liébana. Analitza les finances de cada un dels clubs de la Premier, La Liga, la Bundesliga, la Serie A i la Ligue 1. A la competició anglesa només un club va tancar el seu balanç d’explotació en positiu; a la Bundesliga, només quatre; un a Itàlia, dos a França i tres a Espanya.

¿Com es compensa? Amb ingressos extraordinaris, van explicar. Amb vendes de jugadors, amb palanques… "El patrimoni net no ha augmentat. Al contrari. En les cinc lligues els recursos propis han anat a la baixa. La situació d’endeutament general és bàrbara", va remarcar Martí Garcia.

La distància entre la Premier i les altres lligues és avui sideral quant a capacitat d’ingressos. Del top-10 en aquest apartat, sis clubs són anglesos. Només el Madrid, el Barça i l’Atlètic aguanten el pols. El Reial Madrid, en aquest sentit, figura al capdavant dels clubs europeus; el FC Barcelona es troba sisè. Però la diferència estructural entre tots dos és encara substancial.

"El creixement del Madrid és constant mentre que en el Barça no és així", va comentar Sanfeliu, que va remarcar el factor estadi com a diferencial. "Ha recuperat els seus ingressos. En el Barça encara no, però aquesta pota tornarà a créixer. La tendència del Madrid anticipa la del Barça", va aportar Martí Garcia, que va al·ludir a un "patrimoni negatiu de 153 milions que és etern".

Explotació comercial

Notícies relacionades

L’informe destaca que la partida d’ingressos dels clubs europeus que més creix és la comercial. Va minvant la de matchday. I resulta apetitosa la partida de TV, sobretot a la Premier, i cada vegada més, els ingressos de la UEFA, en particular per als clubs que juguen la Champions.

Respecte al futbol femení es va incidir que segueix els patrons del masculí. Augmenten els ingressos a la lliga anglesa i espanyola, però no per assistència o televisió, sinó per acords comercials. "És un mercat molt petit i incipient encara", va dir Sanfeliu.

Temes:

Futbol LaLiga