Dues regates, dos mons
Les proves preliminars de Jidda generen més expectació que a Vilanova i la Geltrú. El repte, atraure el públic l’agost vinent a Barcelona
Els velers voladors de la Copa Amèrica van sortir de l’aigua dissabte a Jidda i no tornaran a competir fins a l’agost a Barcelona. De fet, per ser precisos, els AC40 dels sis equips de la regata preliminar del mar Roig no lluitaran més entre ells. A partir d’ara, durant els pròxims mesos, americans, francesos, suïssos, italians i britànics es concentraran a construir el barco més veloç, l’AC75 que els permeti arrabassar la gerra de les cent guinees als kiwis. I Emirates Team New Zealand farà el mateix.
Però la celebració de la preliminar a l’Aràbia Saudita ha servit novament perquè els organitzadors de l’edició barcelonina, America’s Cup Events (ACE), treguin conclusions, com ja van fer amb la de Vilanova i la Geltrú al setembre. A efectes esportius, la segona cita ha sigut un èxit incontestable, mentre que la celebrada dos mesos enrere va patir massa per les nefastes condicions meteorològiques (falta de vent i un xàfec que va obligar a suspendre la carrera).
A Jidda, els sis equips han disfrutat del vent necessari per fer volar els barcos a més de 40 nusos. S’ha deslliurat una batalla dura, han mesurat les forces del contrincant, han calibrat les seves pròpies tripulacions. Els comentaris sobre l’hospitalitat del país receptor han sigut unànimes. American Magic hi va acudir malgrat haver amenaçat d’absentar-se per raons de seguretat però, una vegada allà, se’ls va veure còmodes.
El gran repte per a l’Aràbia Saudita, com van expressar en diverses ocasions els responsables ministerials i de la federació de vela, era atraure a aquest esport la ciutadania del país. Ho van aconseguir relativament, almenys presencialment: les altes temperatures a l’hora de les regates (més de 30 graus) i el costum de no sortir a l’exterior fins que es pon el sol van fer que hi hagués poc públic en el Jeddah Yatch Club. Segons ACE, es van agafar 48.863 tiquets gratuïts per a la Fan Zone.
Impacte publicitari
Notícies relacionadesA Vilanova, l’afluència de públic, sobretot dissabte i diumenge, va ser més visible. Malgrat que l’ajuntament no ha quantificat el retorn econòmic de la celebració de la regata preliminar en restauració o comerç, sí que va destacar que la població va aparèixer en 130 mitjans de comunicació i més de 650 publicacions, cosa que segons ACE suposa l’equivalent publicitari d’uns 3,7 milions d’euros. En el cas de la de l’Orient Mitjà encara és aviat per valorar-ho, tot i que hi havia 140 periodistes acreditats de 14 països.
El director executiu d’ACE, Grant Dalton, es mostrava satisfet aquests dies de com havia funcionat la preliminar de Jidda, perquè el simple fet de portar per primera vegada en la història una regata d’aquest calat al mar Roig ja suposava una fita. Si a Vilanova es va trobar a faltar el públic barceloní, ara el gran repte organitzatiu de cara a l’agost és atraure els oriünds. I mantenir l’interès durant 68 dies de competició.
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- El Girona es derrota a si mateix
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes