Estrena en la conducció

La història del primer ral·li exclusiu per a dones a l’Aràbia

  • Tres anys després d’atorgar-los el dret a conduir, l’Aràbia Saudita celebra el primer ral·li de navegació exclusiu per a dones al desert

  • Amnistia Internacional denuncia l’ús de l’sportswashing per part de les autoritats saudites que «maquillen les violacions de drets humans dins del regne»

La història del primer ral·li exclusiu per a dones a l’Aràbia
5
Es llegeix en minuts
Andrea López-Tomàs

En la vastitud del desert saudita regna la calma. Se succeeixen quilòmetres d’un taronja sorrenc sense a penes un indici de civilització. Només el silenci acompanya el càlid i suau vent. Però de sobte, a la llunyania, apareix un punt blanc en moviment. Mentre solca les dunes, va aixecant una onada de pols al seu pas. El segueixen una trentena més. Són cotxes 4x4 que irrompen la pau del desert sense demanar disculpes. Al seu interior, al volant, hi ha 35 parelles de dones de tot el món. La meitat són saudites. Fa a penes tres anys que gaudeixen del dret a conduir. Ara s’han apoderat del desert per uns dies.

Durant el mes de març, l’Aràbia Saudita va celebrar el Ral·li Jameel, que significa ‘bonic’ en àrab. «Una competició per a totes aquestes dones que tenen sentit de l’aventura i coratge», s’anunciava. En el primer ral·li de navegació exclusiu per a dones a l’Aràbia Saudita i a tota la regió, les 70 participants, vingudes de 15 països diferents, van recórrer més de 1.000 quilòmetres pel desert en tres dies. La competència depenia de la navegació, els punts de control i les habilitats de planificació, no de la velocitat. Per això, la compenetració entre la pilot i copilot ha sigut clau.

«Ha sigut una experiència brutal», explica Dania Akeel a EL PERIÓDICO. Tot i que ja era la primera dona saudita a participar en una competència internacional de ral·li, aquesta ha sigut la seva primera carrera basada en la navegació. A bord d’un Toyota Land Cruiser GR, Akeel va dominar el volant gràcies a l’ajuda de la seva copilot, l’espanyola Susana Hernando. Van quedar en desena posició. «Aquesta competició és important per donar una plataforma a aquestes dones per expressar la seva passió; tenim molta sort que aquest esdeveniment s’hagi portat a cap», afegeix. Tot i que totes eren rivals, Akeel es queda amb la fortuna d’haver pogut «connectar amb altres dones interessades en aquest esport». 

Dret a conduir

Aquesta competició pionera guanya rellevància al ser les mateixes autoritats saudites qui l’ha organitzat. Aquestes mateixes autoritats que fins al juny del 2018 empresonaven aquelles dones que gosaven conduir. «Durant els últims anys, hi ha hagut algunes millores respecte als drets de les dones a l’Aràbia Saudita, com el dret a conduir o a viatjar sense l’autorització d’un familiar home, i algun avenç en l’àmbit laboral», explica Carlos de las Heras, responsable de drets humans i esports d’Amnistia Internacional. Malgrat aquestes conquistes, moltes de les activistes que van lluitar pel dret a conduir de les dones segueixen entre reixes, en llibertat condicional o amb suspensió de penes.

Després de passar tres anys a la presó, Lujain Al Hazlul, una de les cares visibles de la lluita pel dret a conduir de les saudites, té prohibit sortir del país, contactar amb mitjans de comunicació estrangers o amb organitzacions de drets humans. Mentre activistes com Al Hazlul són forçades a abandonar aquestes campanyes –que, d’alguna manera, han fet possible el Ral·li Jameel–, desenes de participants de tot el món gaudeixen de la seva obra. Aquest esdeveniment esportiu és part de la Visió 2030. Amb aquesta estratègia, el príncep hereu i governant de facto, Mohamed bin Salman, pretén reduir la dependència del petroli de l’economia saudita. 

Tercer lloc espanyol

«Totes les dones al ral·li són heroïnes», va dir la guanyadora Annie Seel, amb la seva copilot Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Aquesta parella sueca va ocupar el primer lloc al podi, seguits per la pilot dels Emirats Atefa Saleh i la seva companya nord-americana Eleanor Cooker. La saudita Maha Al Hamly v aconseguir el bronze compartit amb la seva copilot, l’espanyola Pochola Hernández. Però des d’organitzacions com Amnistia, insisteixen en la importància de celebrar aquestes fites amb recel. «Això és una estratègia més de les autoritats saudites per blanquejar la seva imatge de cara a l’exterior», denuncia De Las Heras a aquest diari. 

Són molts els esdeveniments esportius internacionals celebrats a terra saudita: la Supercopa d’Espanya, la Fórmula 1, el Ral·li Dakar... Segons un informe de l’organització Grant Liberty del març del 2021, l’Aràbia Saudita ha gastat 1.500 milions de dòlars en la celebració d’aquest tipus de cites esportives d’alt perfil. «Els utilitzen per oferir al món exterior una imatge oberta i reformista mentre que la situació dels drets humans al país és bastant complicada», apunta el representant d’Amnistia. «Així, maquillen les violacions de drets humans dins del regne», afegeix.

Sportswashing saudita

Notícies relacionades

SportswashingAquesta estratègia és coneguda com a sportswashing i es basa en l’ús de l’esport per part de règims opressors per legitimar els seus règims i distreure l’atenció dels seus abusos contra els drets humans. «La compra de grans clubs com el Newcastle a Anglaterra també és sportswashing», diu De Las Heras. «Aquests símptomes d’obertura són una clara estratègia per silenciar les veus crítiques en un règim on la llibertat d’expressió és molt limitada i restringida, sobretot per a les dones», explica aquest diari. 

Però aquesta sensació de llibertat que asseguin aquestes pilotes al volant existeix. «Celebrar competicions com el Rally Jameel té un impacte», recorda Akeel. I tot i que no sigui casualitat que el punt de trobada per a tantes dones sigui el desert saudita, és en aquesta unió de somiadores vingudes de diferents racons del planeta on neix una cosa nova. «Esdeveniments així mostren les generacions més joves que és possible convertir-se en pilot de ral·li i pot encoratjar-les a fer una cosa que estimen», celebra ella esperançada.