MERCATS
Quatre claus per explicar el 16.000 de l’Ibex
El selectiu es revaloritza un 38% des de principis d’any i és la millor borsa europea entre les principals
Han hagut de passar dues dècades perquè l’Ibex 35 recuperi (i superi) els màxims que va marcar a finals del 2007. El principal selectiu de la borsa espanyola es revaloritza un 38% des de principis d’any i s’ha coronat com l’índex més alcista d’Europa. L’índex espanyol està acariciant, a més, el seu màxim intradia del novembre del 2007, quan el 9 de novembre d’aquell any va arribar a arribar als 16.040 enters. La borsa espanyola està seguida a distància per Milà i Frankfurt, amb avenços d’un 25,5% i un 22,1%, respectivament. També avantatja Wall Street, amb un tecnològic índex Nasdaq que puja un 22% aquest any, mentre que l’S&P 500 avança un 16,6% i el Dow Jones, gairebé un 11,55%. ¿Quines han sigut les claus que han impulsat el selectiu a superar tots els seus màxims històrics?
El sector bancari
El gran comportament de l’Ibex 35 està impulsat en gran part per l’impuls del sector bancari. Les sis entitats que cotitzen a l’Ibex 35 s’han revaloritzat a doble dígit i algunes per sobre del 90%. El valor més alcista d’aquest any ha sigut Unicaja (+97%), Banco Santander (+93%), BBVA (+89%), Banc Sabadell (+78%), CaixaBank (+76%) i Bankinter (+71%). Aquest és el sector que més pes té en el selectiu i acapara al voltant del 30% de la seva valoració. Els tipus d’interès més elevats i la millora de l’economia, que han permès a les entitats millorar els seus marges i les seves rendibilitats, han sigut els catalitzadors d’aquestes alces, sense oblidar, per descomptat, l’efecte coet de la llarga opa del BBVA sobre el Sabadell. Altres valors també han contribuït amb un més que acceptable comportament borsari en aquest període.
De cara al futur serà molt important que l’índex aguanti en aquests nivells i continuï pujant. Per a això, el sector bancari hauria de mantenir el bon comportament i tot dependrà de com fluctuïn els tipus d’interès. La primera prova de foc arribarà aquesta setmana amb les reunions de la Reserva Federal, en la qual previsiblement s’anunciarà una baixada de tipus, i la del Banc Central Europeu, que també previsiblement els mantindrà.
Les empreses d’energia firmen un bon exercici
El sector energètic, que també té un fort pes en l’Ibex 35, ha contribuït a la forta revalorització del selectiu. Solaria és el valor energètic més alcista del selectiu i repunta gairebé un 92% aquest any gràcies a l’aposta d’Espanya pels centres de dades, que multiplicarà la demanda d’energia. D’altra banda, cal destacar la pujada d’Acciona, que s’anota un 80% d’increment; Endesa, que es revaloritza un 50%, i Repsol, que puja un 45% des de començaments d’any per la situació dels preus del petroli.
Gairebé tots els valors en verd
Si mirem l’acumulat anual, pràcticament tots els valors del selectiu s’han revaloritzat aquest any. A 27 d’octubre, tan sols Puig (- 19,89%) i Cellnex (- 4,30%) registren pèrdues aquest any. Cal destacar l’exemple d’Indra, que repunta amb més d’un 150% de pujada. En aquesta línia, algunes companyies d’elevada capitalització, com Iberdrola, Inditex o, fins i tot, Telefónica, s’han recuperat des dels seus mínims i també han contribuït a aquesta evolució de l’Ibex. Per tant, l’absència de grans caigudes també ha catapultat l’Ibex als seus màxims nivells en 18 anys. Es podria dir que el selectiu s’ha beneficiat en aquest exercici de múltiples factors: els vents de cua que han impulsat el sector bancari, el fort repunt del sector de la defensa per les expectatives d’increment de despesa pública i uns preus més elevats de l’energia.
L’atractiu dels dividends
La borsa espanyola sempre ha destacat per l’atractiu dels seus dividends. Si fixem la mirada en la valoració de l’Ibex incloent-hi els dividends que es paguen als accionistes, el selectiu es va recuperar dels estralls de la crisi del 2007 l’any 2014.
Els analistes apunten que el present exercici podria ser rècord en l’última dècada quant al repartiment de dividends. Entre el gener i el setembre les companyies espanyoles ja han destinat 29.212 milions d’euros a aquesta finalitat, segons els registres de BME, o que es tradueix en una alça d’un 10,5% en comparació amb el mateix període del 2024 i vorejar el resultat total del 2023, quan la Borsa va ser testimoni del desemborsament de 30.300 milions, la segona dada més alta de la sèrie històrica. Cal recordar que el 2024 les cotitzades espanyoles van destinar 37.507 milions en repartiment de dividends. El segon semestre del 2025 és un període de gran activitat al calendari de retribució, amb nombrosos pagaments confirmats i projectats per part de les principals empreses de l’Ibex.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Demografia Barcelona és la capital espanyola amb més proporció de població estrangera i on més creix
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Dos anys després de la investidura Així serà la consulta a la militància de Junts per trencar amb el PSOE: pregunta i dates
- Sortejos La Grossa de la Castanyada 2025: dia i premis del sorteig de Loteries de Catalunya
- Tribunals La jutgessa cita el Barça com a investigat en el cas Negreira
- Després de la reunió a Perpinyà Junts descarta que es pugui reconduir la ruptura amb el PSOE amb una reunió entre Sánchez i Puigdemont
- Cine Luis Tosar i Rigoberta Bandini presentaran la gala dels Goya: «Hi haurà molt català, gallec, eusquera i castellà»
