MOTOR

Laia Sanz deixa el trial per centrar-se en l'enduro i el Dakar

"Els calendaris fan impossible compatibilitzar les dues especialitats i crec que m'he de dedicar al ral·li sud-americà", assenyala la campiona catalana

Laia Sanz, a Rosario, abans de començar el ral·li Dakar.

Laia Sanz, a Rosario, abans de començar el ral·li Dakar. / DPPI / FREDERIC LE FLOCH

3
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS / Sachsenring (Enviat especial)

Laia Sanz no competirà aquest any en el Campionat del Món de Trial. Després de 13 títols mundials en aquesta especialitat, la pilot de KH-7 ha decidit retirar-se per centrar-se exclusivament en l'enduro i el ral·li Dakar. La campiona catalana ha fet pública la seva decisió un dia abans que comenci la competició a Bèlgica, si bé des de fa alguns mesos la millor pilot de motos de tots els temps tenia assumida la seva renúncia. "No sé si és un adéu o un fins després, però sí que és cert que aquest any faig una pausa i ja veurem", ha dit Sanz aquest divendres sense acabar de resignar-se a abandonar l'esport que la va llançar a la fama. "Ha estat una decisió molt difícil de prendre però amb els calendaris de competició que hi ha, resultava impossible simultaniejar l'enduro i el trial. Crec que decantar-se per l'enduro és la decisió encertada", ha explicat.

Els motius són diversos. D'una banda, la coincidència de calendaris li impedia intentar repetir els títols de trial i enduro i, de fet, l'any passat ja va haver de fer les mil i una per disputar les proves decisives dels dos campionats en un mateix cap de setmana. Aquesta vegada, en canvi, no hi havia marge per tornar a repetir la carambola del 2013. D'altra banda, l'exigència física i mental de preparar tres modalitats tan diferents, si hi afegim els ral·li-raid, havia reduït molt els temps de descans de la catalana. Això li va causar fins i tot algunes lesions, com la tendinitis al colze esquerre de la qual es va operar fa aproximadament tres mesos i que va haver de suportar al Dakar 2014 i a la primera prova del Mundial d'enduro 2014.

"És difícil compaginar tres especialitats. Els pilots que van bé al Dakar només es preparen per al Dakar i el mateix passa amb els d'enduro o els de trial. Jo estava fent tres coses a la vegada i al final el cos se'n ressent. Fa uns quants anys pràcticament que no paro i em faltava descans, que és una part important de l'entrenament. La lesió al colze va ser un avís que havia d'afluixar una mica i em va ajudar a prendre la decisió", ha argumentat.

Preparació molt diferent

Malgrat això, la pilot de KH-7 es veia "amb forces de seguir guanyant". "El problema és que no disposo de gaire temps per entrenar i el trial és l'esport del motor que més hores de moto requereix. És molt tècnic i difícil, i per estar bé cal entrenar moltes hores, cosa que ara mateix no era possible. A més, l'enduro és més semblant al Dakar i més fàcil de compatibilitzar. La tècnica de l'enduro m'ajuda després a preparar el Dakar. En canvi, el trial és molt diferent i demana una preparació física molt diferent", ha detallat.

Notícies relacionades

Sanz, de 28 anys, té una llarga trajectòria en el trial que va començar amb només 7 anys. El 1997, va aconseguir la seva primera victòria competint contra nois i tres anys després va guanyar el Campionat d'Espanya en la categoria cadet sent l'única dona. Les diferències físiques entre nois i noies van augmentar amb el pas dels anys i la de Corbera de Llobregat (Baix Llobregat) es va començar a centrar en les incipients competicions femenines a nivell internacional, encara que mai va deixar de competir contra rivals del gènere oposat.

El 2000, va conquistar el primer dels seus 13 títols mundials --l'únic que no ha guanyat des d'aleshores va ser el del 2007--, seguits de 10 títols europeus 6 triomfs al Trial de les Nacions per equips. Ara, l'objectiu de la 15 vegades campiona del món serà seguir sumant títols i intentar millorar en la pròxima edició del Dakar l'extraordinari 16è lloc de la general aconseguit aquest any.