VELA
El 'BMW-Oracle' usarà una vela rígida a la Copa de l'Amèrica
L'innovador i revolucionari aparell, de 57 metres d'altura, s'assembla a l'ala d'un Jumbo 747

Entrenaments, a la costa de San Diego, del revolucionari trimarà ’BMW-Oracle’ amb la seva enorme vela rígida, que li permet ser velocíssim. /
Nova cita hivernal a València. Nova cita al Mediterrani, a partir del 8 de febrer. L’Alinghi suís, del multimilionari Ernesto Bertarelli, defensarà la Copa de l’Amèrica davant del no menys ric Club Nàutic de San Diego i el seu revolucionari, immens, portentós i diuen que velocíssim BMW-Oracle. Res del perillós, segons els nord-americans, Dubai. De nou a València. Gairebé sense regles. Gairebé sense reglament. Única condició: que la línia de flotació del veler faci 90 peus. Els defensors han optat per un catamarà amb veles tradicionals, immenses, sí, però tradicionals. Els reptadors, pel que denominen la bèstia, un trimarà de 31 metres amb una vela rígida de 57, un 80% més gran que l’ala d’un Jumbo 747, de 3.500 quilos i 625 metres quadrats, construïda en fibra de carboni i Kevlar, amb una lleugera pell, gairebé una pel·lícula ajustable, de sofisticat material aeronàutic.
UN AUTÈNTIC F-1 / «Quan vam construir el nostre primer BMW-Oracle, el setembre de l’any passat, vam tenir la sensació de pilotar un cotxe de ral·lis», va dir ahir, a la seva seu de Munic, Ian Burns, coordinador del revolucionari disseny. «Ara, quan hem provat el nostre segon prototip, ens hem adonat que posseïm un autèntic bòlid, el millor F-1 del mar». Burns es va atrevir a més: «Aquest Oracle és 20 minuts més ràpid que el primer, i això és impressionant».
La vela rígida, l’ala com la denominen ells, és, segons Joseph Ozanne, un dels seus dissenyadors, «molt més fàcil d’ajustar que la vela tradicional». «Segons la força del vent», va explicar el neozelandès Russell Couts, un dels reis de la Copa de l’Amèrica, guanyador de tres edicions i màxim responsable del projecte nord-americà, «es pot decidir la torsió de la vela rígida de forma diferent en cada una de les seves vuit parts». Aquesta adaptabilitat serà possible gràcies al sofisticat ordinador de bord que subministra 26.000 dades de navegació per segon.
La Copa de l’Amèrica, que en principi s’havia de disputar a Dubai, torna finalment a València després de passar pel jutjat, ja que els nord-americans consideraven poc segur l’emirat àrab.
¿QUÈ FARÀ COUTTS? / És evident que els reptadors posseeixen un velocíssim veler, però no hi ha dubte que l’Alinghi, dominador de l’última Copa de l’Amèrica a València, també ha demostrat posseir un vaixell i un equip gairebé invencible.
L’únic dubte que queda és saber si el monstre Russell Coutts es posarà a la canya del BMW-Oracle. Preguntat sobre aquesta qüestió, el tricampió neozelandès va dir: «La meva experiència ha de servir al BMW-Oracle per ser més ràpid, per guanyar, no per augmentar el meu ego personal». Però Coutts no va descartar posar-se, finalment, al capdavant del BMW-Oracle.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Septuagenaris amb els peus a la sorra
- Grans fortunes treuen a borsa 2.000 milions en actius immobiliaris
- "Ho han deixat cremar tot"
- Tips de les residències d’estudiants a Collblanc
- Indignació Tàrrega, farta del repte viral de defecar a l’aigua: contracta vigilants després del tercer tancament en una setmana
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Vigents des del 2022 La banca confia que les mesures d’alleujament hipotecari per a classes mitjanes decaiguin al novembre
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Entrevista Sandra Ramos, consellera de Festes de Tarragona: "La festa major de Sant Magí ens ajuda a conscienciar sobre la importància de l'aigua"