Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.

"Colom era mallorquí"

De Colom als homes bitlla_MEDIA_1

De Colom als homes bitlla_MEDIA_1

Quan justament s'ha considerat retirar el seu monument a Barcelona, trobo oportú puntualitzar alguns aspectes relacionats amb l'origen de Cristòfor Colom.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Malgrat que la confirmació científica no és encara possible, l'origen del descobridor d'Amèrica està profundament vinculada als Països Catalans, en particular a Mallorca. En efecte, hi ha moltes evidències que apunten a que el navegant va néixer a Felanitx. De fet, en aquesta antiga població mallorquina va estar reclòs el Príncep de Viana (germà de Ferran el Catòlic), concretament al castell de Santueri, on les freqüents visites de Margalida Colom van donar lloc al naixement d'un fill bastard (1460) que va ésser batejat com a Tòfol, un cognom -o llinatge en mallorquí- extraordinàriament freqüent a Mallorca; el seu germà era en Tomeu (Bartolomé) també molt freqüent a Sa Roqueta. A més, el Rei sabia la veritat però es va haver de fer un muntatge per motius polítics i religiosos donada la il·legitimitat del fill del Príncep, basat en el presumpte origen genovès d'en Colom. Per aquests motius la població que correspon al port de Felanitx s'anomena Portocolom. Si en Colom no fos felanitxer mai hauria anomenat la primera illa que va descobrir el 12 d'octubre de 1492 "San Salvador" que és justament el nom del Santuari que (construït al 1349) on hi ha la Mare de Déu de Sant Salvador, emblemàtic indret de Felanitx. 

Posteriorment va batejar amb el nom de la seva mare l'illa Margarita que també forma part de les "islas de la Bahamar" (avui "Bahamas") tal com se les anomenà per en Colom. Els reis Catòlics sense admetre el seu origen es van veure obligats a finançar el seus viatges i el varen fer Almirall, Virrei i Don en les anomenades "Capitulaciones de Santa Fe", molt abans que descobrís Amèrica la qual cosa indica que els reis coneixerien perfectament que es tractava d'un fill del Príncep de Viana. Encara que es disposa de les restes d'en Tòfol Colom, mai s'han trobat les del Príncep, per la qual cosa, la demostració (via anàlisi d'ADN) no és encara possible. Suggereixo que si als barcelonesos no els agrada la presència del monument d'en Tòfol al final de les Rambles el regalin a Portocolom on segur estaran molt orgullosos de mostrar-lo.

Participacions delslectors

Mésdebats