En comunitat

Usuaris de l’estació de Sant Andreu protesten: una escala continua avariada des de la inauguració

Un dels dos escaladors mecànics del nou baixador fa més de 10 mesos que està aturat

Usuaris de l’estació de Sant Andreu protesten: una escala continua avariada des de la inauguració
3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Unes escales mecàniques de la nova estació de Sant Andreu estan parades des de fa més de 10 mesos, gairebé el mateix temps que fa que està en funcionament aquest baixador. «El dilluns 12 de desembre del 2022 es va inaugurar l’estació, amb tot el que això comporta, però la felicitat no va durar gaire. Pocs dies després, l’escala mecànica de sortida de l’andana de les vies 0 i 1 va deixar de funcionar», rememora un lector, Joan Benet, en una carta dirigida a la secció Entre Tots d’EL PERIÓDICO.

Benet explica que no té problemes per pujar uns quants esglaons –més de 30–, però no comprèn com pot ser que faci tant temps que aquest escalador estigui inservible. «¿Problemes de l’empresa instal·ladora? No ho sé», es pregunta aquest veí de Girona, que no sap què passa, però s’estranya cada vegada que topa amb les tanques que impedeixen, tant a l’andana com al vestíbul, l’accés a l’escala pendent de reparació.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Des de Renfe asseguren a EL PERIÓDICO que l’empresa subcontractada encarregada del manteniment va provar sense èxit «diferents solucions», però que ja tenen localitzat el problema: diverses peces estaven avariades i esperen rebre els recanvis. L’empresa prefereix no entrar a valorar qui és el responsable de la incidència en aquesta escala, perquè, remarca, «la seva preocupació és que els viatgers puguin utilitzar-la i d’una manera segura».

Amb tot, cap cartell demana comprensió als usuaris habituals i res indica que s’estigui treballant en això. Això últim no ha passat desapercebut per a altres viatgers. «No entenc com empreses tan importants com Renfe no poden actuar amb més celeritat», protesta un viatger, Antonio Torres, veí de Bon Pastor. Per a aquest professional del sector cultural, de 43 anys, la nova estació representa «l’equipament que tot el barri estava esperant», però precisament troba a faltar més elements que garanteixin l’accessibilitat, sobretot tractant-se d’una instal·lació moderna. Segons la seva opinió, els ascensors actuals són «insuficients».

Notícies relacionades

Altres usuaris habituals, un matrimoni veí de Sant Andreu, assenyalen una altra deficiència a la nova estació de Sant Andreu, concretament a l’altra andana, vies 2 i 3. «L’ascensor que va de l’andana [direcció Clot] al carrer es va espatllar a l’estiu, van posar un rètol que no funcionava i continua igual. Nosaltres el necessitem», assegura José Riera, un pensionista amb problemes de mobilitat després de ser operat del genoll. «El dia que també s’espatlli l’escala mecànica com a l’altra andana tindrem un problema greu», afegeix la seva dona, María Iglesias, carregada amb maletes perquè es dirigeixen a una segona residència.

Encadenats

La posada en marxa de l’estació de Sant Andreu (anteriorment coneguda com a Sant Andreu Comtal) suposava un primer pas imprescindible per donar resposta a una reivindicació veïnal històrica: que les vies deixessin de separar barris i districtes. Falta encara cobrir la bretxa ferroviària amb un enorme parc en superfície i una estació multimodal de la Sagrera, però el nou baixador –que va costar uns vuit milions segons Adif– és una petita victòria per a aquests andreuencs i andreuenques que van arribar a encadenar-se simbòlicament a la ja jubilada estació –en funcionament des del 1854– per exigir el cobriment de les vies i millores en matèria d’accessibilitat. Els anhelats primers ascensors van arribar el 2018, i la cobertura parcial, el 2022. Ara els usuaris de la nova estació consultats per aquest diari només demanen un manteniment adequat.

Temes:

Adif Renfe