Llimona & Vinagre, per Emma Riverola Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Isabel Díaz Ayuso: la veritat perplexa
La presidenta de Madrid, amb aquest aire desacomplexat, orgullós i frívol, fa alguna cosa més que trenar la veritat i la mentida

Segons la mitologia grega, Pandora va ser la primera dona de la Terra. Seguint aquesta tradició mil·lenària de convertir les dones en culpables de tots els mals, la llegenda afirma que la primigènia va desafiar els déus i va obrir el recipient que havia de custodiar tancat. Ja se sap, tafanera i desobedient. El cert és que Pandora la va fer grossa i, tan aviat com va trencar el precinte, es van alliberar totes les desgràcies de la humanitat: malalties, guerres, fams, sofriment, ira, enveja... Entre tantes calamitats, també va escapar Ápate, l’encarnació de l’engany, mestra en ardits, trucs, fraus i entabanaments. A ‘La calúmnia d’Apel·les’, Sandro Botticelli la va pintar amb una torxa a la mà, simbolitzant la rapidesa amb què s’expandeixen els rumors.
Ápate segueix entre nosaltres. Burlant-se d’uns i d’altres. Xiuxiuejant aquí i allà. Alma mil·lenària vestida amb robes noves: fake news, postveritat, desinformació, trumpisme... En aquests dies d’incertesa, la veritat ha perdut poder de seducció i la seva defensa està sota sospita. Ja se sap, cosa d’algun «autoritari d’esquerres» o, pitjor encara, d’algun expert malcarat. Aquests que es dediquen a desautoritzar els polítics que interpreten la realitat segons bufa el vent dels seus interessos.
Entretots
De vents i interessos en sap molt Isabel Díaz Ayuso. Però titllar-la de mentidera seria massa simple, massa incomplet. És cert que no li sap gens de greu a l’afirmar, sense gens ni mica de vergonya, que l’excepció ibèrica pactada entre Espanya i Portugal amb la UE és la culpable de l’augment del rebut de la llum. Poc importa que aquesta mesura hagi evitat que la factura pugi un 18% més del que ha pujat i que n’hi hagi prou amb mirar a altres països d’Europa per celebrar la iniciativa. No, res d’això importa. Són detalls verificables, racionals, però no deixen de ser unes dades més a l’erm de la confusió. La missió de la presidenta de la Comunitat de Madrid és una altra: habitar més enllà de la raó. Ayuso no derrota la veritat, simplement la deixa perplexa.
Així es va quedar Pablo Casado al plantejar un pols que va perdre de manera rotunda, sobtada i humiliant; l’home encara camina desubicat. També va doblegar Pablo Iglesias; el podemita va voler plantejar les eleccions autonòmiques madrilenyes com un combat contra el feixisme, sense entendre que una ciutadania extenuada per la pandèmia només anhelava prendre una canya a la terrassa. La denúncia de l’amenaça trumpista davant l’aparent alegria de viure. Allà, en les aparences, hi ha l’arma més potent d’Ápate, vull dir d’Ayuso.
La presidenta de Madrid, amb aquest aire desacomplexat, orgullós i frívol, fa alguna cosa més que trenar la veritat i la mentida. Jordi Claramonte parla de la «il·lusió estètica» d’Ápate. El filòsof reflexiona sobre la teoria de les arts, però alguns dels camins que traça són transitables per a la política. «Ápate és sempre una trampa que és efectiva no en la nostra imaginació o no només en ella, sinó que es tracta fonamentalment d’una il·lusió que aconsegueix ser efectiva al paisatge que compartim i disputem», apunta Claramonte. Ápate com la capacitat de crear un ardit que atrau els que es deixen seduir, il·lusionar, enganyar el polaritzat paisatge de la incertesa.
En el miratge d’Ayuso, qui adverteix de l’erm desèrtic passa a ser alguna cosa més que un destorb. És el trist, l’ombrívol, l’ocell de mal averany. El típic malastruc que, en meitat de la pel·lícula, et recorda que tot és ficció..., o que a Madrid s’ha superat per primera vegada el mig milió de pacients en llista d’espera per a l’especialista. Adeu a la màgia. Mira que ens ho estàvem passant bé.
Ayuso ha començat fort el curs polític. Afirma sense rubor que les intervencions en el mercat van en detriment dels ciutadans i només serveixen per augmentar els preus. ¿Què més té la guerra d’Ucraïna, l’emergència energètica, el context endimoniat i les amenaces que planen sobre Europa? La qüestió és marcar perfil propi. Davant el PSOE, davant el seu propi partit o davant Vox. Si fa falta, es presta a la fatxenderia i és investida ‘excel·lentíssima presidenta’ de Tabàrnia. «Catalunya is Spain», proclama. I quines rialles al comparar-se amb Isabel la Católica, i com n’és de simpàtica. A la fi, que res ni ningú li robi el focus de l’artifici. Que la bruta realitat del món quotidià i precari no espatlli la promesa de l’alegre i agradable paradís d’Ápate.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Antic institut B-9 Albiol seguirà endavant amb el desallotjament del gran assentament de Badalona amb tuberculosi, ja que els casos «no són contagiosos»
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Assetjament escolar "A 5è de Primària el nostre fill ens va dir que volia tirar-se a la carretera perquè no volia tornar a l'escola"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Estudi de l’Institut de Salut Carlos III El soroll és el contaminant que més afecta els nens: els experts apressen a limitar el trànsit al voltant de les escoles
- ACTUALITAT BLAUGRANA Tractament conservador per al genoll de Gavi, de moment
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Trànsit aeri Barcelona-el Prat firma el millor estiu de la seva història amb més de 16,5 milions de passatgers entre el juny i l’agost