Marc Cerón: «Només amb humanitat es prospera realment»

De productes de neteja i sagues d'empresaris en sap un niu. Presideix la federació d'empreses familiars de Lleida.

zentauroepp46360265 ceron181226212917

zentauroepp46360265 ceron181226212917 / SANTI IGLESIAS FOTOGRAF

3
Es llegeix en minuts
Carme Escales
Carme Escales

Periodista

ver +

Marc Cerón (Lleida, 1977) tenia 14 anys quan va començar a destinar part dels seus estius a carregar i descarregar productes de neteja de camions. Aquell eslògan: L'eslògan «Busqui, compari i si troba una cosa millor, compri-la», de Jabones Camp, l'empresa on el seu pare era comercial, estava en un punt àlgid i donava molta feina. D'aquell èxit, el seu pare va aprendre gran part del que va implementar en el negoci de distribució de material de neteja professional, Ilerda Serveis, que va crear fa 30 anys. Marc Cerón va agafar el relleu del seu progenitor i amb la seva experiència a l'empresa i la seva voluntat d'implicar-se socialment avui presideix l'associació Empresa Familiar de Lleida. Sopars d'empresa i estrenes nadalenques omplen aquests dies les pinyes laborals de proximitat.

¿Què fa d'una empresa familiar una gran família?

La transparència. La línia entre propietaris i treballadors sempre hi serà, però podem fer-la més fina. Compartir amb tots els empleats els números de l'empresa, les inquietuds, les expectatives, tot el que va bé i pel qual ens felicitem i el que convé que millorem entre tots motiva la implicació individual i comuna. Com més en saps, més pots sentir-te’n part. Igualment a la inversa. Els problemes o les alegries dels nostres empleats ens importen, les seves pèrdues i les seves males èpoques personals ens esquitxen emocionalment.

¿I en el relleu generacional quina és la clau?

El respecte entre pare i fills, la tolerància de la manera de fer de cadascú i el reconeixement de la feina i l'aportació de cada part. Jo he tingut molta sort pel perfil dialogant del meu pare. Malgrat els seus 50 anys d'experiència al sector, no ha tingut mai una actitud impositiva.

¿Què és el millor que li ha traspassat?

Els valors, tot el que no es veu però que es percep i que explica que la nostra empresa hagi passat en els últims anys de 15 a 25 treballadors (tres d'incorporats aquest any) i que molts faci més de 20 anys que hi són, fins a 29, amb nosaltres. És quan entens que només amb humanitat es prospera realment, a escala personal i també com a empresa. Per utòpic o idíl·lic que soni, un negoci sense valors personals ni humanitat ni és sostenible ni un exemple a seguir.

¿Com defineix humanitat en el negoci?

Considerar el gran secret l'atenció a les persones i els valors. Si els treballadors estem bé, l'empresa anirà bé. I si la societat millora, la nostra empresa també creixerà més. Retornar a la societat el que en rebem és fer pinya, no només dins de l'empresa, com a gran família més que un equip, amb flexibilitat horària, vals de guarderia per conciliar millor, pagues extres, viatges i sopars per conèixer-nos més, sinó també fora; hi ha tant on implicar-se socialment! Vivim una època molt individualista amb els valors per terra.

Com a impulsor del grup europeu Dino de distribució de productes de neteja coneix bastantes cultures d'higiene. ¿Distem molt uns països dels altres?

En algunes coses sí. A Espanya tenim 15 anys de retard en estàndards de neteja. Tenim dos grans vicis: el pal de fregar i el lleixiu. A la resta d'Europa ningú utilitza fregadora, sinó mopa per fregar. A més, a escala de riscos laborals, la fregadora obliga a forçar més l'esquena d'un costat a l'altre. I el lleixiu, que és un desinfectant, l'utilitzem per rentar. Especialment en lavabos, associem olor de lleixiu amb olor de net. En altres països europeus no es gasta lleixiu per netejar, alguns sí que utilitzen el vinagre per fer-ho.

Notícies relacionades

El futur de la neteja ¿cap a on va?

Cada vegada és més ecològic i es racionalitza més el consum dels productes. En el futur seran els robots i les màquines els que aniran substituint la feina que ara fan, majoritàriament i pràcticament a totes les nacions, persones que han arribat d'altres països.

Temes:

Gent corrent