08 d’ag 2020

Anar al contingut

TAULA D'EXPERTS

L'energia verda: una alternativa competitiva i compromesa

Prensa Ibérica, Grup Zeta i Acciona van celebrar dimarts passat la taula rodona 'La comercialització d'energia verda', en què diversos experts van compartir la seva visió i experiència sobre el present i el futur del mercat energètic

Anna Solà

L'energia verda: una alternativa competitiva i compromesa

Sota el títol ‘La comercialització de l’energia verda’, dimarts passat Prensa Ibérica, Grup Zeta i Acciona van organitzar una taula d’experts per discutir sobre el present i futur de l’energia i el paper de les fonts renovables. Van comptar amb la participació de Santiago Gómez Ramos, director de gestió d’energia d’Acciona; Luis Atienza, consultor en afers energètics i president d’Argo Capital Partners; Maya Ormazábal, gerent de medi ambient i canvi climàtic de Telefónica, i Fátima Sánchez, ‘cleantech EMEA operations manager’ de Schneider Electric Energy & Sustainability Services.

A la taula rodona, celebrada en línia i moderada per Fausto Oviedo Subías, advocat i màster en negoci de l’energia, a més de ser assessor delegat de l’Associació Espanyola d’Energies Renovables a les Balears, es va posar de manifest l’emergència climàtica i l’oportunitat que hi ha en aquest context en relació amb l’energia verda, ja sigui per a les empreses, l’Administració pública o els consumidors finals. Els tres actors tenen un paper important en el desenvolupament d’aquestes fonts d’energies, que permeten estalviar en la factura energètica, lluitar contra el canvi climàtic i apostar per una societat amb una empremta de carboni baixa o inexistent. 

L’esdeveniment es va desenvolupar a partir de la visió dels escenaris actuals i de futur pels experts convidats. El primer a fer la seva aportació va ser Santiago Gómez Ramos, que va destacar l’impuls que han pres els últims anys les fonts d’energia renovables a Espanya i els objectius ambiciosos plantejats per al futur. «Un 20% de l’electricitat que es consumeix a Espanya està certificada i és d’origen renovable, una cosa que fa 4 o 5 anys era impensable», va destacar. Va remarcar, també, que els protagonistes del canvi no són únicament les empreses productores, sinó que els clients finals tenen una gran responsabilitat per impulsar l’energia neta, liderats pels grans consumidors, com empreses i administracions. Finalment va apuntar que «en el subministrament d’energia en l’àmbit global, cada dia es valoren més aspectes tecnològics, com l’ús del ‘blockchain’ per a la traçabilitat de l’energia, i el pacte social del projecte del qual procedeix l’energia».

Luis Atienza va seguir Gómez Ramos, que va fer ressaltar les oportunitats que suposen les energies renovables per frenar el canvi climàtic, va destacar l’acceleració d’aquestes alternatives després del pas de la Covid-19 –tenint en compte la importància que han adquirit els béns públics en la nova consciència social– i la necessària implicació de les empreses i els ciutadans en la reducció de l’empremta de carboni. «La certificació de l’energia és un instrument important que ens permet demostrar el nostre grau d’implicació davant la descarbonització», va explicar. També va destacar la bona localització d’Espanya respecte a l’obtenció d’energia a través del sol i del vent: «Tenim avantatges respecte a l’energia fotovoltaica i en vent terrestre, i tenim molta costa per desenvolupar energia eòlica flotant». «Per nosaltres, el desenvolupament de les renovables contribuirà a reduir la nostra dependència energètica; hem de ser capaços d’aprofitar aquests avantatges», va concloure Atienza.

Compromís i digitalització

«L’entorn ha d’afavorir la firma de contractes d’energia verda a Espanya. La sostenibilitat s’ha convertit en un eix d’actuació estratègic per a les empreses, molt lligat a la seva activitat i el seu finançament. Un exemple clar són els bons verds de Telefónica», va apuntar Maya Ormazábal, la següent a intervenir després d’Atienza. La reducció del consum d’energia és, també, una altra via clara de descarbonització: «La digitalització i els sistemes de comunicacions ens han demostrat que podem mantenir la productivitat fomentant el teletreball», va explicar Maya Ormazábal, cosa que reduiria el transport i, per tant, el consum energètic.

Després de la intervenció de Maya Ormazábal va ser el torn de Fátima Sánchez. «Els últims anys estem observant el compromís dels grans clients amb la sostenibilitat, que inclou nombrosos aspectes, com la compra d’energia verda», va explicar. Aquest compromís requereix una estratègia aplicable a les necessitats de cada empresa i consumidor. «La nostra experiència mostra que, malgrat totes les dificultats actuals, la majoria de les empreses es mostren ferms en el compromís cap a les energies verdes, tenint en compte que es tracta d’un recorregut a mitjà termini», va apuntar finalment. 

Una vegada conclosa la intervenció dels cinc ponents, es va portar a terme un diàleg en relació amb la contractació d’energia verda i la resolució dels dubtes dels assistents a l’esdeveniment digital. El primer a intervenir va ser Gómez Ramos, que es va encarregar de destacar que el consum d’energia renovable està a l’abast d’empreses de tots les mides, també de les pimes, i que comercialitzadores com Acciona, l’empresa 100% renovable més gran del mercat espanyol, ofereixen solucions senzilles i completes per impulsar aquest canvi.

Per la seva banda, Sánchez va destacar la creixent vinculació de certificats verds i consum elèctric:  «És un mercat creixent, la demanda és cada vegada més alta. Abans tothom s’espantava pel preu de l’energia verda i actualment és una cosa que les empreses demanen cada vegada més perquè els preus són realment competitius». També Ormazábal va posar en relleu el preu de l’energia verda com a factor important en la presa de decisions. «Aquest és un avantatge clar, juntament amb la descarbonització i les garanties que aquesta ofereix. Al mercat espanyol hi comença a haver oportunitats respecte a les PPAs i, en aquests casos, el preu és fonamental», va explicar. 

Atienza va ser l’encarregat de tancar l’esdeveniment desenvolupant la seva visió sobre la legislació d’aquest mercat: «Davant la incertesa del futur, és important per al punt de vista de qui es compromet amb aquesta energia que el marc regulatori aporti un suport per a aquestes inversions», va concloure el representant d’Argo Capital Partners. Queda patent que el mercat de l’energia verda i la seva contractació té grans oportunitats, però és necessari que es desenvolupi un marc legislatiu que aporti estabilitat al sector i que els diferents actors econòmics assumeixin la seva responsabilitat en la descarbonització de l’economia.