Pas a pas

Com pots demanar el vot per correu per internet per a les eleccions generals i evitar les cues a Correus

Eleccions generals: ¿què passa si no et localitzen per anar a una mesa electoral el 23J?

L’inaudit motiu pel qual un poble de Salamanca es rebel·la contra les eleccions del 23J

Eleccions 2023 en directe: resultats del 28M, avanç de les generals i sondejos del 23J

Com pots demanar el vot per correu per internet per a les eleccions generals i evitar les cues a Correus

Europa Press / Jesús Hellín

2
Es llegeix en minuts

A part del sotrac polític, l’avanç de les eleccions generals al 23 de juliol té una altra derivada: el vot per correu s’ha disparat perquè milers d’electors estaran de vacances. La ciutadania està reaccionant amb celeritat i això s’ha traduït en llargues cues a les oficines de Correus per sol·licitar el vot postal. De fet, les peticions s’han triplicat respecte als comicis del 2019 i, en conseqüència, l’empresa pública ha anunciat que contractarà 5.500 treballadors temporals per cobrir-les amb garanties. Per agilitzar aquest embolic, hi ha una alternativa: demanar el vot per correu per internet. T’expliquem com ho pots fer pas a pas sense haver d’anar presencialment a Correus.

El termini per demanar el vot postal va començar el dimarts 30 de maig. En canvi, la tramitació ‘online’ va començar un dia després, el dimecres 31 de maig, a través d’aquesta pàgina web de Correus. No obstant, la data límit per als dos tipus de sol·licituds és la mateixa: el 13 de juliol, dia en què finalitza l’obtenció del certificat de la inscripció en el cens electoral.

Per demanar el vot per internet és imprescindible tenir una identificació o signatura electrònica. A més, Correus especifica que els únics sistemes vàlids són els certificats digitals de persona física reconeguts pel Ministeri d’Indústria i el DNI electrònic (DNI-e). En el primer cas, l’has de tenir instal·lat a l’ordinador. Per al segon, es requereix un lector de targetes.

L’aplicació AutoFirma és obligatòria

A més, les persones interessades han de tenir instal·lat a l’ordinador AutoFirma, l’aplicació de signatura electrònica desenvolupada pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques. Altrament, no podràs fer el tràmit i t’hauràs de desplaçar una oficina. Si no tens el programa, en aquest enllaç el pots descarregar segons el sistema operatiu del teu dispositiu.

Notícies relacionades

Un cop t’hagis identificat, hauràs d’emplenar les dades de la sol·licitud, inclosa l’adreça postal on vols rebre les paperetes, que no té per què coincidir amb el domicili habitual.

¿Una vegada demanat el vot, què passa?

L’Oficina del Cens Electoral validarà la informació i, si és correcta, la Junta Electoral enviarà la documentació entre el 3 i el 16 de juliol. El següent pas serà exercir el teu dret a vot. Compte, aquesta part ja no és telemàtica. Has d’anar a qualsevol oficina de Correus per dipositar la papereta i tens temps fins al 19 de juliol. Si no ho fas, tampoc podràs anar a votar de manera presencial el 23 de juliol.