El Periódico de l'Eixample

Eixample

Entre l’Eixample i Ciutat Vella

La retirada de la llosa de Sant Antoni revifa el debat sobre l’obertura del trànsit a la ronda

  • Grups veïnals prenen posicions davant l’imminent inici de les obres per retirar la controvertida plataforma de formigó, mentre el govern municipal té pendent concretar el seu pla per recuperar part de la circulació

La retirada de la llosa de Sant Antoni revifa el debat sobre l’obertura del trànsit a la ronda

Joan Cortadellas

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’absoluta raresa que suposa que el paviment d’un mercat provisional desmuntat continuï cobrint part d’un carrer ampli i cèntric de Barcelona causa encara un debat viu. La llosa que embolica un tram de la calçada de la ronda de Sant Antoni es començarà a retirar al novembre, quatre anys després de desmantellar-se la carpa del mercat provisional. Mentrestant, les entitats veïnals prenen posicions davant la reforma per reobrir la via on conflueixen els districtes de l’Eixample i Ciutat Vella. La controvèrsia que ha envoltat la llosa i el pla per remodelar la ronda ha enverinat les discrepàncies entre grups veïnals de signe contrari, amb posicions totalment antitètiques davant la previsió de l’Ajuntament de Barcelona de permetre que autobusos i vehicles de mercaderies circulin de nou per l’artèria que, sigui per obres o per la tarima de formigó sobreposada sobre la via, fa 15 anys que està tancada a la circulació. 

Les discrepàncies entre partidaris i detractors de tornar el trànsit a la ronda tornen a aflorar mentre el consistori té pendent concretar el projecte d’obra definitiu perquè els veïns l’avalin i adjudicar-lo després perquè comenci la construcció, que no es preveu que arrenqui abans de les eleccions municipals del maig. En tot cas, el govern municipal va anunciar el juny passat que el traçat del carrer es dividirà en un carril bici bidireccional, zones de càrrega i descàrrega amb horari limitat de dilluns a divendres i un vial per a autobusos només en un sentit, en direcció Urgell i només obert en dies feiners. 

La proposta municipal intentava acostar postures entre els qui advocaven per recuperar almenys part del trànsit per aturar les denúncies per incivisme i petita delinqüència entorn de la llosa i els qui advocaven per substituir-la per un passeig per als vianants. Tanmateix, la idea continua sense tenir consens a les portes dels primers treballs per eliminar la placa de formigó.

Decisió «arbitrària» 

Els contraris al pla municipal es congreguen en la Plataforma Pro Pacificació de la Ronda Sant Antoni. Asseguren unir 43 entitats que preparen mobilitzacions i s’oposen totalment a la idea d’obrir la via al trànsit, una decisió que qualifiquen d’«arbitrària i errònia». Demanen que es reconsideri i apel·len, per això, a l’alcaldessa Ada Colau, amb qui demanen reunir-se.

«L’únic que s’ha consensuat és que la llosa desaparegui», afirma Xavier Cavaller, membre de l’associació Fem Sant Antoni. Opina que «no hi ha arguments per fer que torni el trànsit» a la tirada de la ronda: «No estem d’acord amb un carril bus només de baixada. Suposaria carregar-se la pacificació, perquè, si s’hi afegeix un carril bici i un parterre de separació, l’espai per als vianants queda reduït a una tercera part. No acceptem aquesta decisió salomònica. A més, és totalment contradictori al model de superilles que l’ajuntament vol inculcar i és absurd revertir un espai que tenim des de fa 15 anys i que els veïns s’han fet seu».

En canvi, la Plataforma d’Afectats per la Losa de Sant Antoni recolza la idea que el govern municipal va avançar mesos enrere. «Volem que els veïns visquin tranquils. Hem perdut que hi hagi un carril de pujada, però almenys hi haurà bus de baixada i càrrega i descàrrega. Pensem que és necessari per posar fi als problemes d’inseguretat que ens ha portat la llosa des que la carpa es va retirarr», afirma Francisco Villena, portaveu del col·lectiu.

La plataforma creu que mantenir un pas exclusiu per a vianants enquistaria la delinqüència que assegura que és freqüent al lloc. «La setmana passada van apunyalar una persona. Tenim la Guàrdia Urbana durant les 24 hores, però ni així s’ha resolt del tot, malgrat que ha millorat», diu Villena, que assegura que esperaven conèixer el pla municipal en detall al setembre. «Ens preocupa que s’hi puguin fer canvis sense parlar amb nosaltres, però el compromís del govern va ser que ensenyaria primer una maqueta perquè el procés fos participatiu», assenyala.

Notícies relacionades

Els contraris que torni el trànsit afirmen que els que defensen que torni volen «aixecar una frontera que contingui el que consideren negatiu del Raval», opina Àlex Gutiérrez, membre de l’associació de famílies de l’escola Pia. «La ronda ha servit per donar solucions al Raval de carències importants. S’han de solucionar situacions que es donen, però no ho és construir quatre carrils i un bus perquè sigui una zona inhòspita», intervé.

«El que és una frontera és la llosa», discuteix Villena, que remarca «els problemes per a veïns de la ronda quan necessiten que arribi una ambulància». «No es pot ser dràstic i moure’s per ideologia. És una via de Barcelona i ha de ser útil», resol el portaveu, que afegeix que desviar línies de busos cap a la ronda de Sant Antoni contribuirà a descongestionar altres vies. «Es fan sots cada dos per tres al carrer d’Urgell i Sepúlveda s’ha convertit en una autopista sempre plena d’autobusos. Seria incívic que es mantingués així. Hi ha sis línies de bus que han de passar per la ronda, sí o sí», conclou.