Projecte polèmic

Barcelona pacificarà la ronda de Sant Antoni amb una plataforma única de pedra natural

  • L’ajuntament anuncia que els cotxes no tornaran a passar pel vial, que guanyarà zones de joc i verdes, però no aclareix si acceptarà un carril bus

Barcelona pacificarà la ronda de Sant Antoni amb una plataforma única de pedra natural

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La discutida transformació de la ronda de Sant Antoni escriu un enèsim episodi: l’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona ha proclamat la seva intenció de pacificar al màxim i amb un perfil de plataforma única de pedra natural de banda a banda el tram on fins ara hi havia una llosa elevada. La tinenta d’alcalde Janet Sanz va anunciar aquest dijous als afectats que serà el «full de ruta definitiu» per reurbanitzar el vial, a falta d’acordar amb les associacions de veïns i comerciants de la zona com resoldre les rutes dels busos de la zona i optimitzar els punts de càrrega i descàrrega. Al no aclarir aquest punt, queda per saber si el disseny final podria ser de semiconversió en zona de vianants (amb un carril bus) que suposés un punt intermedi entre les posicions dispars d’entitats veïnals i de comerciants de Sant Antoni i el Raval.

Així ho han interpretat els defensors del disseny previst el 2018, que preferien carrils d’autobús i taxi als dos costats, però acceptaven, com a mínim que se n’instal·lés un. La Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni ha afirmat aquest divendres en un comunicat que aquesta última proposta és la que aconsegueix més consensos de totes les parts.

La regidora va explicar que la intervenció prevista es basa a eliminar la polèmica llosa que va deixar darrere seui el mercat provisional de Sant Antoni del novembre fins al gener, seguint «el model superilla» de Sant Antoni. Posteriorment s’hi instal·larà un «paviment senzill» fins que es liciti el projecte a l’abril, temps durant el qual hi haurà mesos d’activitats de dinamització (també en el que queda d’any) per frenar la degradació de la zona, on la llosa convertida en espai públic ha portat problemes de ‘botellon’, incivisme i inseguretat, segons han denunciat reiteradament els veïns de l’entorn. Les obres s’iniciarien al juny.

Aquests últims havien reivindicat la tornada del trànsit (només busos i serveis) per acabar amb els problemes de convivència, mentre que altres entitats reivindicaven continuar guanyant espai per als vianants, a l’estil de la superilla del barri i sense un sol vehicle. Sanz sempre ha sigut partidària d’aquest plantejament, que ara ha defensat: «No hi tornarà a haver cotxes». El projecte de reurbanització haurà d’integrar espais perimetrals, com la plaça del Pes de la Palla i el tram pendent de pacificar de Tamarit. La responsable municipal d’Urbanisme va insistir en la idea de guanyar espai d’«estada i jocs» per als veïns, així com el màxim de verd per a alguns dels barris més densos de Barcelona.

Més places i algunes incògnites

El nou disseny inclourà eliminar el gir existent al baixar d’Universitat cap a Casanova, on es crearà una plaça. Els comerciants han reclamat zones còmodes de càrrega i descàrrega, que seran d’ús «puntual» i es pactaran en pròximes reunions. Sobre la taula també hi ha la promesa clau de resoldre l’embolic d’autobusos a la zona, evitant la contra direcció que ara es dona a Urgell, i buscant solucions que facilitin la mobilitat. No està clar per on circularan perquè una part del veïnat volia carrils a la ronda per evitar un ús massa intensiu de l’espai públic, i una altra els volia fora d’aquest eix.

Notícies relacionades

D’aquesta manera, la proposta amb carril bus a cada costat del 2018 queda descartada. Sanz va ser ambigua sobre l’abast de la pacificació, en tant que la va defensar i va parlar d’una plataforma única de banda a banda, però va deixar la qüestió del bus per a la negociació final. Per contra, la Plataforma va interpretar que la fórmula consensuada era la de semiconversió en zona de vianants, amb un carril bus de baixada cap a Urgell. Per això, aquests veïns i comerciants asseguren estar «contents» per la solució intermèdia que «incorpora el transport públic», pel fet que tingui calendari, i que s’hagin escoltat els problemes de seguretat i s’atenguin els de caràcter social.

L’entitat, que feia més d’un any que es mobilitzava, apressa a «treballar» conjuntament per arribar al detall del disseny, del mobiliari al manteniment, la ubicació de terrasses i les connexions amb la resta de carrers.