Anar al contingut

NOVA LÍNIA D'ENSENYAMENT

Així serà l'educació afectivosexual a les escoles catalanes

S'abordarà de manera interdisciplinària durant tota la jornada escolar, sense que sigui una matèria aïllada

Entre els objectius, fugir d'estereotips sexistes i abordar la igualtat de gènere i la violència masclista

Carlos Márquez Daniel

Així serà l'educació afectivosexual a les escoles catalanes

JOSE LUIS ROCA

És important mesurar molt bé el llenguatge quan s’aborden assumptes que basculen entre la política, la moral, la família, l’educació i, segons com, i encara que aquest sigui un país laic, la religió. Per això el Departament d’Educació, quan parla del seu programa d’educació afectivosexual per a xavals d’entre 3 i 15 anys, es compromet a treballar-lo «de forma explícita, sistemàtica, rigorosa i respectuosa», sense que sobre ni falti un sol qualificatiu per referir-se a «aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat». La idea és que d’aquí a tres anys tots els centres públics i concertats de Catalunya tinguin assumida aquesta nova branca educativa. Aquests són els seus trets principals. 

El document de treball d’aquest nou programa, que ja s’aplica a països nòrdics com Dinamarca o Finlàndia i que a més impulsa la Unesco, deixa clar que aquesta «no és una àrea o una matèria aïllada», és a dir, que la idea no és que es disposi d’una o dues hores setmanals per fugir dels estereotips sexistes, aprendre què és la igualtat de gènere i les vicissituds de la vida afectiva i sexual o oferir referents diversos per posar en relleu models de dones en diferents àmbits. Tal com diu el text, a què ha tingut accés aquest diari, «l’enfocament serà interdisciplinari» i s’integrarà tant en l’horari de classe com en les activitats extraescolars. Tot això, per cert, «compartint responsabilitats i reflexions amb les famílies i la resta de la comunitat educativa». Per allò d’anar de la mà, no sigui el cas que a l’escola li ensenyin una cosa i a casa n’hi expliquin una altra. 

Formació de docents

Des de l’«orientació i l’acompanyament», l’educació afectivosexual s’adaptarà a les edats dels nens, de manera que en infantil es treballarà a través del joc, les cançons, els contes o les situacions quotidianes, per a més tard, a primària, abordar-la des del treball per projectes, el llenguatge, l’ús de les xarxes socials i la tecnologia, i acabar a secundària afegint-hi l’estudi de casos que permetin, finalment, aconseguir i assumir les competències previstes. Per fer-ho, el Govern té prevista la formació tant del professorat com dels mestres del futur, sense descartar la creació d’«un nou perfil professional específic en coeducació i perspectiva de gènere». Per a aquest perfil, la conselleria té previstos un programa de formació, nou sessions a la mateixa seu d’Educació en què s’abordaran temes com la prevenció de la violència masclista, gènere i interculturalitat o la socialització de nens i joves trans als centres educatius. Hi haurà cursos també al novembre i al desembre, i tota la formació constarà de 60 hores. També s’impartiran cursos més genèrics als quals s’espera que acudeixin dues persones per centre perquè exerceixin d’impulsors. Docents i famílies, a més, tindran disponible a internet un portal en què s’aniran afegint recursos i experiències sobre l’educació afectivosexual.

La Generalitat treballa amb la previsió que el pla ja estigui completament implantat durant el curs 2021-2022, és a dir, d’aquí a tres anys, tal com va avançar dimarts el conseller Josep Bargalló. Durant aquest temps s’anirà implicant els diferents serveis territorials, acompanyant els centres en l’adaptació de l’educació afectivosexual, formant els docents i ampliant la gamma d’experiències i materials perquè sigui el més efectiva i adaptada possible per a cada segment d’edat.