Iberdrola millora la previsió del 2026 i descarta impactes per la guerra

La companyia va obtenir un resultat net de 1.711 milions d’euros fins al març

Iberdrola millora la previsió del 2026 i descarta impactes per la guerra
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Iberdrola va guanyar 1.711,3 milions d’euros fins al març, que suposa un 15% menys que en el mateix període de l’exercici anterior, marcat per la venda del seu negoci a Mèxic. Si s’exclouen els efectes derivats d’ajustos de la venda d’actius a Mèxic i altres impactes, el benefici net ajustat va créixer en el període un 11,4%, fins als 1.865 milions d’euros.

De fet, la companyia va anunciar ahir una millora de les seves previsions per aquest 2026, quan espera tenir un creixement de "més del 8%" en el seu benefici net ajustat, excloent les plusvàlues per rotació d’actius. Iberdrola atribueix el creixement a les inversions en xarxes elèctriques al Regne Unit i els Estats Units, dues de les seves principals geografies, que concentren el 70% de les inversions en xarxes elèctriques per al període 2025-2028.

Iberdrola, igual que altres firmes del sector, ha redirigit les inversions dels pròxims anys cap a les activitats regulades, que li garanteixen una rendibilitat estable a mitjà termini. I entre el 2028 i el 2030, espera que el 75% del benefici brut d’explotació (ebitda) preveu que vingui d’activitats regulades o contractes a termini.

El resultat brut d’explotació de la companyia va superar els 4.067 milions, entorn d’un 10% menys en comparativa interanual, mentre que l’ebitda ajustat va arribar als 4.100 milions, 2,4% més sent el negoci de xarxes el principal motor amb un creixement del 9%, fins als 2.048 milions. L’àrea de generació i clients va retrocedir un 2% (2.022 milions d’euros) per costos regulatoris a la península Ibèrica, que es van compensar amb un augment de la producció al Regne Unit i altres països europeus.

Estratègia preventiva

Notícies relacionades

Iberdrola descarta impactes financers rellevants derivats de la guerra de l’Iran. La companyia explica en un comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que té un 93% de les compres d’equips estratègics assegurat fins al 2028, sense afecció per la situació de l’estret d’Ormuz, i que no té dependència de combustibles fòssils "ni exposició a matèries primeres energètiques". Iberdrola suggereix separar les funcions de Red Eléctrica com a mesura preventiva per evitar una altra gran apagada. En la conferència amb analistes per presentar els seus resultats del primer trimestre, Ignacio Sánchez-Galán va demanar distingir entre el "negoci" que suposa gestionar la xarxa de transport i la "responsabilitat pública" d’operar el sistema elèctric. "Aquesta és la raó per la qual en altres països aquestes activitats estan separades", va assenyalar. "L’operador del sistema ha d’assegurar-se de mantenir els llums encesos i l’operació de la xarxa és un negoci i ha de maximitzar la seva rendibilitat. Si barreges les dues coses pot derivar en situacions perilloses com les que hem vist", va afegir el directiu.

A Espanya, Red Eléctrica actua com a transportista únic en règim d’exclusivitat. És a dir, és la propietària i gestora de la xarxa de transport d’alta tensió, connectant els centres de generació (centrals elèctriques) amb les xarxes de distribució (que són les que arriben fins als consumidors). I al mateix temps és l’operador del sistema elèctric, cosa que significa que és l’encarregada de vetllar per l’operació segura del sistema.

Temes:

Iberdrola Mèxic