Mercat laboral

Catalunya lidera la destrucció d’ocupació i perd 47.000 ocupats al gener

L’atur repunta en 2.000 persones i se situa en els 325.214 aturats inscrits al SEPE

Espanya perd 270.000 llocs de treball en la pitjor pujada de gener des del 2012

Catalunya lidera la destrucció d’ocupació i perd 47.000 ocupats al gener

Jordi Cotrina / EPC

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Catalunya ha viscut la seva pitjor pujada de gener de tota la sèrie històrica. En un mes que sol ser dolent per a l’ocupació, el mercat laboral català va perdre 47.941 ocupats respecte al mes anterior, la destrucció més voluminosa de l’estadística disponible.

El Principat va liderar aquest mes de gener passat la destrucció d’ocupació en el conjunt d’Espanya. Els territoris catalans no porten uns mesos gaire pròspers en termes d’ocupació, sense que la seva situació sigui ni de bon tros negativa, ja que en termes absoluts Catalunya ostenta la xifra més alta d’empleats de tota la seva sèrie històrica.

Evolució de l’ocupació a Catalunya i Madrid

El mes passat es va confirmar el ‘sorpasso’ que feia temps es cuinava a foc lent i Catalunya va perdre el primer lloc com a territori amb més ocupats d’Espanya, en favor de la Comunitat de Madrid. Aquest gener ha arrencat amb una intensa destrucció d’ocupació, de 47.941 ocupats menys respecte al desembre, fins a un total de 3,82 milions de catalans cotitzant.

L’atur, per la seva banda, va repuntar però, com és habitual, amb molta menys intensitat que l’ocupació. La xifra d’aturats inscrits a les oficines del SEPE va augmentar en 1.978 persones, fins a un total de 325.214 aturats. Aquesta diferència entre el volum de baixes a la Seguretat Social i altes a l’atur s’explica, entre d’altres, per figures com els fixos discontinus, que quan acaben la temporada es donen temporalment de baixa a la Tresoreria, però no es computen com a alta en les llistes de l’atur.

Evolució de l’atur a Catalunya

A l’espera de la primavera

Barcelona va liderar la destrucció d’ocupació, que va ser compartida també en la resta de províncies. La capital es va deixar 33.766 ocupats respecte al desembre, davant els 7.114 de Tarragona, els 5.296 de Girona i els 1.765 de Lleida. En aquest sentit, els números vermells no van ser ni de bon tros exclusius del territori català, fins al punt que de les 50 províncies que formen Espanya, només Huelva va guanyar ocupats respecte al mes passat.

Notícies relacionades

Catalunya espera les contractacions de mesos més càlids per tornar a guanyar múscul, especialment als territoris costaners i amb un turisme més estacional, com Girona i Tarragona. El febrer s’espera que representi una primera remuntada que continuarà el març, ja que la Setmana Santa aquest any comença l’última setmana d’aquest mes.

Les previsions per a aquest any són positives, amb un creixement esperat lleugerament inferior al del 2025, en la mateixa línia que el conjunt d’Espanya. La Cambra de Comerç de Barcelona, per exemple, projectava en el seu últim informe de conjuntura un augment de l’ocupació del 2% per a aquest 2026, davant el 2,2% registrat l’any passat. Les projeccions d’altres gabinets, com el del BBVA, són una mica més expansives, amb un creixement esperat de l’ordre del 2,2%.