Fernando Silva, CEO de Siemens Iberia a Espanya i Portugal: "Volem arribar als 1.000 empleats a Catalunya per a l’any 2030"

El conseller delegat de Siemens Iberia a Espanya i Portugal reconeix que Europa no va enfocar bé al principi la transició al cotxe elèctric, però ara sí que ha assentat els fonaments per al seu enlairament.

«El Govern hauria d’establir incentius fiscals a la compra de cotxes elèctrics»

«L’eix principal de centres de dades serà entre Barcelona, Saragossa, Madrid i Lisboa»

Fernando Silva, CEO de Siemens Iberia a Espanya i Portugal: "Volem arribar als 1.000 empleats a Catalunya per a l’any 2030"
4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Siemens ha anat canviant al llarg de la seva història. ¿Quines diria vostè que són ara mateix les seves prioritats?

Estem en procés de transformació. La nostra estratègia és connectar el món físic amb el digital. Tenim un avantatge com a companyia, que és saber com fabricar un cotxe, com atendre un pacient en un hospital i com crear la capa digital del software. Bàsicament, actuem en cinc sectors: indústria i infraestructures, que s’han de digitalitzar; mobilitat, tant ferroviària com per carretera; sector sanitari i també edificis.

¿I quin sector diria que és el que té més potencial?

Cal reindustrialitzar Espanya i Europa, i és per això que la indústria sempre serà un pilar crític. Quan parlem de reindustrialitzar, òbviament estem parlant de noves indústries, com les acereries verdes. Però també de transformar la indústria de l’automoció cap al cotxe elèctric.

Un altre negoci a l’alça és l’aigua, un recurs que serà cada vegada més preuat.

És un recurs molt escàs i encara hi ha pèrdues significatives en les xarxes de distribució. Per exemple, treballem amb el canal d’Aragó i Catalunya per reduir les pèrdues, per millorar l’eficiència en la distribució i reduir la seva empremta de carboni, perquè una infraestructura d’aigua té al darrere una infraestructura elèctrica potent. Ara mateix amb aquests serveis facturem més de 2.500 milions d’euros entre Espanya i Portugal, i tenen un potencial de creixement molt important.

¿I la intel·ligència artificial?

Sí, evidentment, tot el que té a veure amb intel·ligència artificial, però també amb desenvolupament de software, la ciberseguretat i la connectivitat. La capa digital és transversal en tots els sectors, i per això creiem que cal invertir en centres de dades, infraestructures de telecomunicacions i talent a les universitats per a aquests sectors de futur. Sempre dic que el repte és traçar un triangle equilibrat entre la indústria, l’economia digital i el turisme.

¿Catalunya té les condicions per equilibrar aquest triangle?

Estem en una zona molt industrial, amb molt talent, on hi ha el Barcelona Supercomputing Center, fàbriques d’intel·ligència artificial... Tenim tot el que és necessari perquè Catalunya es pugui assentar a Espanya i a Europa.

¿És, llavors, Catalunya prioritària per a Siemens?

Del tot. L’exemple principal crec que és el nostre trasllat a la nova oficina alhora que seguim a Cornellà. Ens mudem aquí per estar més a prop del talent i per demostrar que som una companyia tecnològica, i així acostar-nos als nostres socis tecnològics, com Microsoft, Telefónica i Nvidia.

Però el nou hub de centres de dades se l’ha emportat Madrid.

Sí, el hub de centres de dades està entre Madrid i Saragossa, en aquest moment.

¿Per què?

La nostra visió és que l’eix principal serà Barcelona, Saragossa, Madrid i Lisboa. El hub està entre Madrid i Saragossa, però tindrem recursos a tot Espanya. Avui dia, quan oferim una vacant, moltes vegades ja no identifiquem si la persona viu a Barcelona, a Lisboa o a Madrid: el que fem és buscar els millors i generar un model flexible de treball. I ja hi ha moltíssims centres de dades a Barcelona. Estic segur que tard o d’hora obrirem un hub de centres de dades també a Catalunya.

Siemens dona feina actualment a unes 700 persones a Catalunya. ¿Es marquen l’objectiu d’aconseguir arribar a les 1.000 de cara a l’any 2030?

M’agrada la fita de les 1.000. Ha de ser un objectiu per a Catalunya. Ara mateix no tinc una xifra perquè justament estem revisant el pla estratègic. Però puc dir que la nostra matriu reconeix molt la capacitat que tenim a Espanya. I Catalunya, que està més a prop de la resta d’Europa, té aquí un paper fonamental. Per això m’agrada la fita dels 1.000 treballadors. Seria raonable.

Catalunya té molta tradició en la indústria del motor, però les coordenades estan canviant. Àsia està trepitjant molt fort i aquí el cotxe elèctric té clares dificultats per arrencar. ¿Per què?

Sí. La transició del cotxe de combustió al cotxe elèctric és un tema que Europa no ha enfocat bé. D’una banda, s’han imposat alguns objectius massa optimistes. D’altra banda, les marques no van apostar seriosament per la transició en el seu moment. Però ara crec que s’estan fent les coses bé. Seat n’és un bon exemple, ja que té una estratègia molt clara i per això segueix en una situació molt bona.

¿Creu que les mesures de suport de l’Administració van en la bona direcció?

Sí. Crec que el que estem fent té sentit, que és dominar i controlar tota la cadena de valor del cotxe elèctric. Des de la matèria primera, ja que tenim capacitat de mineria de liti i altres matèries primeres. Tenim capacitat i s’estan construint fàbriques de bateries importants, com per exemple a València i a Saragossa.

Però, en canvi, la gent no està comprant cotxes elèctrics...

El Govern espanyol hauria d’establir incentius fiscals per la compra de vehicles elèctrics, tant per a les persones com també per a les companyies. A Siemens ja no es compra ni es lloga cap cotxe que no sigui elèctric. També cal reforçar la confiança de l’usuari i disposar d’una bona infraestructura d’electrolineres que ofereixi un sistema de pagament universal i accés a poder recarregar en qualsevol moment.

Notícies relacionades

En l’actual context, ¿augmentarà Siemens les seves inversions en defensa i seguretat?

Hem de continuar invertint per poder recolzar una indústria de defensa europea competitiva, flexible i que pugui desenvolupar els seus productes ràpidament. Per exemple, la fragata F-110 de l’empresa Navantia ha sigut dissenyada amb enginyeria de Siemens. El sector militar, tradicionalment, anava molt retardat en automatització industrial. Per aquest motiu crec que en l’àmbit de la producció podem jugar un paper important. I després, també, podem augmentar la nostra aportació en autonomia energètica, en autonomia d’aigua i en infraestructura de dades.