Grup de perfumeria i cosmètica

La CNMV analitza la compra d’accions de Puig a «determinats directius»

El hòlding de la família paga gairebé 90 milions d’euros per cinc milions de títols

El supervisor vol comprovar si discrimina la resta d’executius

La firma es va valorar en 14.000 milions en el seu salt als parquets i ara val menys de 8.000 milions

La CNMV analitza la compra d’accions de Puig a «determinats directius»
4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Startups, economia digital, farmacèutiques, moda i cosmètica

ver +

La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) analitza la recent operació de recompra d’accions de Puig per part de la família fundadora a «determinats directius». Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO de fonts coneixedores de l’operació, l’objectiu és comprovar si el canvi, fet públic el 30 de setembre, no genera un tracte discriminatori, especialment als altres directius, ja que l’operació s’ha dirigit només a alguns d’ells. La CNMV estaria analitzant si l’operació s’ha fet amb tots els executius titulars de préstecs associats a la compra d’accions o en quins termes exactes s’ha produït.

En funció del que es va informar a aquest organisme fa uns dies, la família Puig, a través del seu hòlding Exea, ha recomprat l’equivalent al 0,245% del capital social a aquests alts executius, mentre que entre accionistes minoritaris, consellers o antics consellers de la companyia, alts directius i empleats (tal com consta en la documentació de la sortida a borsa) posseeixen el 19,4% del tipus de títols que han comprat. D’aquí ve el recel d’aquesta entitat encarregada de vetllar pel correcte funcionament del mercat borsari. Sobre això, Puig ha declinat fer comentaris al respecte.

Aquest grup català de perfumeria, maquillatge i cosmètica va comunicar el 30 de setembre passat a aquest organisme que Exea Inversión Empresarial, el hòlding que representa les quatre branques de la família Puig en el capital de la companyia, havia fet una oferta a alguns dels seus directius amb la intenció de comprar part de les seves accions.

Pla d’incentius

Tot venia d’una estratègia prèvia a la seva sortida a borsa, ideada per premiar els alts executius de la companyia. Aquest pla d’incentius consistia a prestar a aquests alts càrrecs de Puig una certa quantitat de diners perquè la destinessin a comprar accions a un preu més atractiu. Això, que, tal com apunten mitjans pròxims al mercat, és il·legal en el cas dels bancs, no ho és en el de les empreses no financeres.

Es tractava d’un paquet de títols de classe B, un mecanisme –el de fer dues classes– amb el qual la família fundadora aconseguia crear dos carrils i no convertir-se en un accionista més de la companyia. Els títols de classe A, els que tenen ells, tenen més pes en les votacions: cada un té cinc drets de vot.

Tot així, pesos pesants de la companyia van acceptar la proposta presentada. Ho van fer Francisco Blanco García, responsable legal de Puig i secretari no membre del seu consell d’administració; José Manuel Albesa Muniesa, llavors president de la divisió de bellesa i moda i, des de fa uns mesos, a més, adjunt al conseller delegat; Joan Albiol Ramis, director financer; Javier Bach Kutschruetter, director d’operacions; Josep Vivas Carmen, director de sostenibilitat; i François Xavier Billaud, auditor general.

Tots ells han hagut d’informar la CNMV de la venda d’aquestes accions a la família Puig, però no són els únics que han accedit a l’operació, ja que entre ells sumen si fa no fa 3,5 milions d’accions venudes i Exea ha informat de la compra de 5 milions d’accions. El que sí que consta en aquests documents és que la família ha acordat pagar 16,87 euros per cada una d’elles, cosa que equival a un desemborsament pròxim als 90 milions d’euros. La cotització de Puig el dia 2 en borsa va tancar en 13,8 euros per acció.

El moment triat

¿Per què ho han fet? L’explicació traslladada a la CNMV és que és una manera que aquests directius obtinguin capital per tornar el préstec que Puig els va fer perquè compressin accions. La companyia no ha donat més explicacions sobre per què ara, malgrat que aquí cobra importància el seu daltabaix en borsa.

Notícies relacionades

Quan el grup va proposar aquest acord als seus més alts directius, la companyia calculava un preu per a les seves accions de 24 euros, que és el valor amb què van debutar en borsa el maig de l’any passat. No obstant, cada un d’aquests títols valia menys de 20 euros superat l’estiu, prop de 17 euros a l’acabar l’exercici, i 16 euros, una vegada complert el seu primer any en borsa. Ara va pels 13 euros, cosa que representa una caiguda del 43%. Així, la companyia, que es va valorar en 14.000 milions en el seu salt als parquets, ara val menys de 8.000 milions.

Puig, amo de marques com Carolina Herrera, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier o Nina Ricci, ha facturat en la primera meitat d’aquest any 2.299 milions i ha guanyat 247 milions d’euros. Totes dues són xifres de creixement respecte a l’any passat (d’un 7,6% i d’un 3,9%, respectivament), però que van a la baixa i que, atesa la situació general del mercat, tot apunta que es continuaran alentint en els pròxims mesos.