Canvi d’era a Glovo

L’empresa d’entrega a domicili lidia amb la paradoxa de mantenir l’esperit transgressor dels seus inicis i perd cinc alts directius mentre respon a les seves obligacions com a part d’un grup cotitzat i al seu nou model laboral tradicional.

Canvi d’era a Glovo

Zowy Voeten / EPC

3
Es llegeix en minuts
Alberto Martín
Alberto Martín

Cap de producte de cLabs, membre de l'ecosistema Celo.

ver +
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

"Volia començar amb un consell que em van donar fa poc i que tinc molt present últimament, que és que amb la mida que té ja Glovo, hauria de deixar una mica de ser emprenedor, per començar a ser una mica més empresari". Oscar Pierre fa una pausa i explica, a continuació, que l’esdeveniment amb què celebra els primers 10 anys de Glovo i que motiva el seu discurs va una mica en aquesta línia: constatar –i celebrar– que la start-up d’entrega a domicili s’ha fet més gran. Amb els seus pros (2.000 milions d’euros de facturació, 3.000 ocupats, 30 milions d’usuaris a l’any, gairebé un 54% de quota de mercat...) i els seus contres. Un d’ells, certa fuga de professionals a mesura que treballar-hi s’ha anat allunyant de les dinàmiques pròpies d’una start-up.

Es refereixen, segons el relat d’alguns extreballadors d’oficina, que ja no predomina aquesta sensació de transgressió i adrenalina, una percepció que van començar a tenir quan el gegant alemany Delivery Hero va comprar la plataforma (i aquesta va passar a formar part d’una companyia que cotitzava a la borsa) i que s’ha accentuat a l’anunciar que claudicaven i implantaven el model de repartidors contractats.

"Malgrat el component multinacional, es manté l’esperit de fer les coses ràpidament, mai es deixa de fer res perquè sigui una cosa que va en contra del cànon establert", defensen des de la start-up, que afirma que començar a comportar-se com una empresa convencional, no vol dir perdre aquest esperit. No obstant això, en aquests últims anys, han sigut diversos els noms de relativa importància que han deixat l’empresa.

El primer va ser Bartek Kunowski, que va tancar a finals del 2023 una etapa de vuit anys a Glovo (va ser l’empleat número 10, remarca en el seu perfil de Linkedin), convertit en màxim responsable de producte. Uns mesos més tard, el director general de Glovo a Espanya, Xavier Virgili, que portava a la companyia des del 2020, va saltar a Factorial, un altre unicorn de l’ecosistema tecnològic català. A principis d’aquest any, ha posat fi a gairebé una dècada en la companyia la seva directora jurídica, Marita Rancé Giménez-Salinas. I el passat 30 de juny ho van fer Dani Alonso (director de producte, més de 6 anys a Glovo) i Edu Ros (director financer, 8 anys a l’empresa).

Aquests dos professionals formaven part d’una espècie de consell d’administració de 10 cadires: la del conseller delegat, la del màxim responsable de relacions institucionals i les dels que s’ocupen de la internacionalització, les operacions, el màrqueting, els recursos humans, l’estratègia i el quick commerce [el negoci d’entregar qualsevol cosa a domicili], a més de les d’aquests dos directors de producte i finances.

Fitxatges

Notícies relacionades

La plataforma ha resolt el buit nomenant Carles Rosàs (màxim responsable d’operacions) com a director financer –vicepresident de finances, en l’argot de Glovo- i assumint Pierre les funcions d’un cap de producte fins que trobin algú. En paral·lel, han fitxat Connie Kwok, ex Bain&Company i Amazon, perquè piloti l’estratègia de quick commerce, una de les noves obsessions d’aquesta empresa: anar més enllà de l’entrega de menjar a domicili i poder acabar entregant gairebé qualsevol cosa.

"El canvi de model ha deixat la gent abatuda", reflexiona una font pròxima a l’empresa, en relació amb el fet que, després d’anys d’estira-i-arronses amb el Govern central (especialment amb la ministra Yolanda Díaz) buscant com operar amb repartidors autònoms malgrat que la llei rider obligués al contrari, hagin cedit i hagin començat a funcionar amb assalariats.

Temes:

Startups Glovo