Política aeroportuària
¿Qui decideix els ‘slots’ de l’aeroport de Barcelona-el Prat i com es prioritzen els vols intercontinentals?
L’AECFA és una entitat privada sense ànim de lucre formada per Aena i 14 companyies aèries que separa la gestió dels ‘slots’ de les parts implicades –aeroports i aerolínies– i aplica la normativa europea

Un spotter (observador de aviones) en el mirador que hay junto a una de las pistas del aeropuerto de Barcelona-El Prat. /
Els governs de la Generalitat i l’Estat, així com Aena, insisteixen que disposar de més capacitat a l’aeroport de Barcelona-el Pratpermetrà garantir que les aerolínies interessades a operar rutes intercontinentals puguin establir-les sense comprometre l’operativa i amb horaris més convenients. Ara, el problema és que totes volen ocupar les mateixes franges del dia i l’espai és escàs. El marc normatiu internacional i els criteris que el gestor aeroportuari trasllada a l’organisme encarregat de repartir-les –els coneguts ‘slots’– asseguren que la prioritat es doni sempre al que més afavoreixi el territori, asseguren fonts coneixedores del sistema.
Defensen que apostar per vols de radi llarg aporta beneficis estratègics, econòmics i socials: aquests enllaços faciliten la connexió directa amb mercats internacionals clau com Amèrica, Àsia o Àfrica, integren Barcelona i Catalunya a les xarxes mundials de transport, negocis i relacions institucionals i atrauen un model de turisme que aporta riquesa, ja que són turistes internacionals amb més despesa mitjana, estades més llargues i major diversificació de destinacions. A més, impulsen el turisme de negocis (amb grans cites com el Mobile) i cultural (amb esdeveniments com el Sónar o el Primavera Sound)més enllà de les rutes turístiques més tradicionals.

Un aparell de la companyia United a la capçalera de la pista 06R/24L, la pista del mar que està previst ampliar a l’aeroport de Barcelona-el Prat. /
Un coordinador independent
Els criteris per coordinar aquestes franges horàries es regeixen per normatives internacionals. En el cas espanyol, es basen en el Reglament (CEE) 95/93, que marca les normes comunes per assignar ‘slots’ als aeroports comunitaris, i en recomanacions de la indústria recollides al Worldwide Airport Slot Guidelines, que constitueix la base del procés global de coordinació.
La responsabilitat d’aquest procés a Espanya correspon a l’AECFA (Associació Espanyola per a la Coordinació i Facilitació de Franges Horàries), una entitat privada sense ànim de lucre formada actualment per Aena i 14 companyies aèries. Aquesta associació compleix amb l’obligació de separar econòmicament i funcionalment la gestió dels ‘slots’ de les parts implicades –aeroports i aerolínies– i aplica la normativa europea. A tota la UE, l’assignació l’ha de realitzar un coordinador independent.
A Espanya, tant l’aeroport de Barcelona com l’Adolfo Suárez Madrid-Barajas compten amb comitès específics de coordinació de ‘slots’. Aquests comitès, formats per representants de les companyies aèries, Aena, agents de ‘handling’, la comunitat autònoma i els ajuntaments implicats, supervisen l’activitat d’assignació i en monitoritzen l’aplicació.
Regla de l’«utilitza’l o perd-lo»
El conjunt d’organismes reguladors estableix uns criteris primaris clars per conservar, repartir o modificar els ‘slots’. El principal és la coneguda regla del «utilitza’l o perd-lo»: per conservar els ‘slots’ històrics assignats en temporades anteriors, les aerolínies han d’operar almenys el 80% de la capacitat. Si no arriben a aquest llindar, perden aquests drets en la temporada següent.

Un avió de la companyia Wizzair aterra a l’aeroport de Barcelona-el Prat, al juny. /
Per motius justificats, les companyies poden sol·licitar canvis sobre els seus ‘slots’ històrics. A més, existeix un fons de reserva de franges horàries pensat per permetre l’entrada de noves rutes o companyies que vulguin operar en un aeroport determinat. Per assignar aquest fons, el coordinador té en compte els criteris globals de la indústria i els específics de cada territori.
Per prioritzar aquelles operacions amb major valor social i econòmic, Aena trasllada la seva posició al coordinador perquè en la distribució d’aquests fons es prioritzi, entre altres aspectes, les rutes de radi llarg. A més, defensa que es fomenti la competitivitat i la competència, tenint en compte el tipus de mercat i el perfil del trànsit. Al costat d’aquests principis bàsics, es valoren altres factors addicionals com el període efectiu d’operació, les condicions operatives, el temps en llista d’espera, el tipus de servei o mercat, així com la connectivitat, la competència, l’impacte ambiental i les normes locals vigents.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Conselleria de Territori Enaire Barcelona Mobilitat Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat AENA Transports Transport aeri Comerç Turisme Ministeri de Transports Infraestructures Aerolínies Aeroports
- Marta Pascal: "Em van prendre tant el pèl que ara el porto curt"
- Desallotjats els últims inquilins de les Cases Barates
- Conflicte en potència La ronda de Sant Antoni reneix com a ‘camp de futbol’ i molesta part del veïnat
- Explicació científica ¿Per què l’incendi de França està sent tan ràpid i devastador? Cinc claus per entendre un foc colossal
- Entre Narbona i Carcassona Una dona morta i 11.000 hectàrees cremades en un incendi sense control al sud de França
- Apple esquivarà les taxes invertint més als EUA
- L’incendi al sud de França avança sense control i ja ha calcinat 16.000 hectàrees
- Els bombers han pogut estabilitzar el foc de Tarifa
- Harvard demostra l’eficàcia del liti per tractar l’Alzheimer
- La implosió del Titan va ser causada per una cadena de negligències