«¿Vols còpia?»: Per què el Banc d’Espanya recomana demanar el resguard quan pagues amb targeta
L’últim avís del Banc d’Espanya: compte amb els comptes compartits
Cada any es produeixen gairebé un milió d’operacions fraudulentes amb targetes de dèbit o de crèdit. Entre els fraus més comuns hi ha les compres ‘online’ (77%) i les compres físiques (20%).
La duplicació de targeta, robatori o extraviament són les principals causes d’aquest ús fraudulent. D’altres vegades, som nosaltres mateixos els qui ho posem fàcil a aquesta mena de lladres al comprar ‘online’ en pàgines falses que tenen l’aparença de les webs originals i facilitar les nostres dades bancàries. A més de no rebre el producte, els creadors d’aquestes pàgines poden utilitzar la nostra informació per continuar gastant.
Tot i que la regla general és que tots els bancs tenen l’obligació de tornar-nos els diners davant un robatori o ús fraudulent, hi ha excepcions.
Robatori o pèrdua
Si perdem o ens roben la targeta i la utilitzen sense el nostre consentiment, som responsables dels primers 50 euros que es gastin fraudulentament fins al moment que comuniquem a l’entitat l’incident i sol·licitem la cancel·lació de la targeta. És a dir, si la quantitat que ens han robat són 300 euros, abans de cancel·lar la targeta, el banc ens n’haurà de tornar 250. En canvi, si notifiquem la pèrdua de la targeta al banc i després fan alguna operació, l’entitat ens n’haurà de retornar la totalitat.
Però, ¿què passa si ens carreguen una quantitat que no és correcta, ja sigui per error o per frau? Doncs aquí és on entra l’advertència del Banc d’Espanya.
Quantitat correcta
Quan una persona fa una compra, el més important és que es comprovi que la quantitat que ens carregaran és la correcta. És per això que cal fixar-se en el que posa a la pantalla del terminal de punt de venda (TPV) abans d’acostar-hi el mitjà de pagament o revisar mitjançant la firma ‘online’ que l’import o comerç és correcte. I el Banc d’Espanya recomana, a més, respondre afirmativament a la pregunta de «¿vol còpia?» per assegurar-se que l’import del càrrec que apareix al tiquet és el correcte.
Notícies relacionadesLa ‘còpia’ és el resguard del TPV que recull els detalls del pagament que acabem d’efectuar. El Banc d’Espanya assenyala que és convenient assegurar-se que t’han cobrat la quantitat adequada (l’import correcte) abans d’acostar-hi la targeta ‘contactless’ o el mòbil amb tecnologia NFC (per pagar amb el telèfon mòbil). I demanar la còpia posteriorment, per si calgués reclamar alguna cosa.
I més, tenint en compte que els mètodes de pagament actuals –‘contactless’ i pagament amb el mòbil– no sol·liciten posar el PIN si l’import no supera els 50 euros.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Catalunya aprova una nova llei per erradicar l’LGTBI-fòbia
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- L’H, centenari com a ciutat | els veïns "És una qüestió de resistència"
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- IRTA-CRESA Macrooperació policial al laboratori investigat per pesta porcina: 40 agents i 12 hores previstes de registre
- Zona euro El BCE manté els tipus en el 2% davant el control de la inflació i la millora de l’economia
- A Sant Adrià Trobat un cadàver al mar a prop del Fòrum de Barcelona
- Despesa en recepta mèdica Paracetamol i omeprazol, els medicaments més consumits el 2024: 110 milions d’envasos venuts
