Sector bancari

Cuerpo nega que Brussel·les tingui arguments per qüestionar el Govern per l’opa BBVA-Sabadell

El ministre defensa que la normativa espanyola està «alienada» amb l’europea després que la Comissió Europea transmeti que no té «cap raó» per rebutjar l’operació

Cuerpo nega que Brussel·les tingui arguments per qüestionar el Govern per l’opa BBVA-Sabadell

Alberto Ortega - Europa Press

2
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

Nou front de polèmica, de conseqüències potencialment rellevants, entorn de l’oferta de compra (opa) del BBVA sobre el Sabadell. El ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, ha afirmat aquest dimecres que «no hi hauria d’haver cap tipus de conflicte» amb la Comissió Europea sobre l’operació. El seu pronunciament es produeix hores després que fonts comunitàries manifestessin aquest dimarts que no coneixien «cap raó que pogués justificar el rebuig o el bloqueig» de la integració per part de l’Executiu espanyol, el mateix dia en què Cuerpo decidia elevar l’opa al Consell de Ministres i obria amb això la porta que li imposi condicionals addicionals.

En una entrevista a la SER, el ministre ha defensat que el Govern està sent «absolutament respectuós» amb la normativa espanyola, que al seu torn està «alineada» amb les regles europees. Amb això ha volgut transmetre que Brussel·les no té motius per intervenir: l’Executiu comunitari és responsable de vetllar perquè les lleis i actuacions nacionals no vagin en contra dels tractats i directives de la UE i, en cas de considerar que aquest no sigui el cas, té la potestat d’obrir expedients sancionadors als estats membres i de portar-los davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Amb tota intenció, Cuerpo ha volgut deslligar les «qüestions legals» –aquestes que ha defensat que la Comissió no té arguments per esgrimir– de la defensa que està fent Brussel·les de la necessitat de crear bancs europeus més grans per competir globalment. Sense anar més lluny, la comissària europea de Serveis Financers, Maria Luís Alburquerque, ho va defensar aquest mateix dilluns i va considerar «irrellevant» que sigui a través de fusions nacionals (com l’opa) o d’integracions entre entitats de diferents països membres. I significativament, ho va fer durant una compareixença conjunta a Madrid amb el mateix ministre.

Interès europeu o nacional

Notícies relacionades

Davant d’aquesta necessitat europea de crear entitats financeres més grans, Cuerpo ha argumentat que també hi ha altres objectius de política econòmica nacional pels quals ha de vetllar el Govern, com que flueixi el crèdit a les pimes a tot el territori, protegir l’ocupació o garantir la inclusió financera de l’Espanya rural. Això explica, ha defensat, la seva decisió d’elevar l’opa al Consell de Ministres per analitzar si resulta convenient imposar-li «condicions addicionals» de les que van pactar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i el BBVA. 

El ministre, així mateix, ha revelat que els ministeris d’Indústria, Treball, Seguretat Social, Drets Socials, i Transició Ecològica i Repte Demogràfic també li van transmetre que eren partidaris que elevés l’operació al Consell de Ministres per aprofundir en l’anàlisi de l’operació. També ha informat que aquest dimarts va trucar als presidents del BBVA, Carlos Torres, i del Sabadell, Josep Oliu, per transmetre’ls la seva decisió i que aquests no es van mostrar sorpresos. En canvi, ha negat taxativament que la posició del Govern respecte a l’opa hagi format part en cap moment de les negociacions entre l’Executiu i Junts.