Barcelona, protagonista
Els fideus d’Udon, del Born als Estats Units
La companyia, nascuda a Barcelona el 2004, preveu arribar aquest any als 80 establiments, distribuïts arreu del món, amb el repte de conquerir el mercat dels EUA.

La nova reina dels fideus asiàtics es diu Cristina Gómez Manarel, cap de cuina del restaurant valencià Fierro, i així va ser coronada ahir en un acte que la companyia Udon Asian Food va celebrar a Barcelona, la ciutat que va veure néixer la companyia el 2004. L’empresa, que l’exercici anterior va arribar a una facturació de més de 53 milions d’euros, que representa un increment de més del 3% respecte a l’any anterior, s’encamina aquest any cap als 60 milions de facturació i està ben decidida a aconseguir superar els 80 locals repartits per països tan diversos com Espanya, Andorra, Puerto Rico, la República Dominicana, l’Equador, Mèxic, Xile, Portugal i els Estats Units.
"El mercat nord-americà és ara mateix un dels nostres principals reptes. Ja tenim dos establiments a Miami i estem a punt d’obrir-ne un altre, però cada dia aprenem coses noves del client americà", confessa Jordi Pascual, cofundador d’Udon i actual director general. Un dels reptes d’aquest nou projecte, assenyala l’empresari, "és acabar de definir el model per, a partir d’allà, poder escalar-lo i saltar a la resta del país".
Udon va néixer al popular barri del Born de la capital catalana, quan Pascual i el seu soci Jordi Vidal van decidir fer cas al pare del primer, que va tornar d’un viatge a Tòquio enamorat de les tavernes tradicionals japoneses i va proposar al seu fill obrir un bar de noodles. D’aquell primer local barceloní, Udon ha passat a treballar en diferents formats i per a públics diversos. "També obrirem a Xile amb la previsió de posar en marxa allà quatre locals abans del final de l’any, i a Ciutat de Mèxic", prossegueix Pascual.
Menjar assegut o dret
La xifra de negoci al qual van arribar el 2024, indica l’empresa, és un nou rècord històric de facturació i confirma el creixement en els últims anys, "que s’ha basat en un ambiciós pla d’expansió nacional i internacional". Per àmbits, de la facturació total de 2024 d’Udon Asian Food, el 81% (al voltant de 43 milions d’euros) va correspondre al consum en sala, mentre que les comandes realitzades a través de plataformes d’entrega a domicili (delivery) van representar el 16%. Les vendes relacionades amb el take away van suposar un 3% del total.
A Espanya, la previsió és estrenar nous locals a Madrid, la Corunya i les Canàries. Seran, segons cada cas, locals adaptables a diferents formats. "Tenim, en realitat, dues empreses: Udon Barcelona, que és el propietari dels establiments de la capital catalana, i Udon Franchise, que és el model de franquícia que s’aplica a la resta", detalla Pascual. Així, segons les característiques del local i de la clientela a la qual vulgui adreçar-se, existeix el denominat casual dining, que són els locals d’estil tradicional, inspirats en les tavernes japoneses; el travel channel, que està triomfant als aeroports, amb un concepte de food market o taulell perquè el consumidor triï veient els plats, amb una atenció més àgil gràcies a la tecnologia, i finalment el nou grab and go (una mena d’ "agafa-ho i marxa", en anglès), la fórmula que millor s’està adaptant, pel que sembla, als clients nord-americans. "És un establiment ràpid però adaptat a espais singulars", diu el director general.
La fusió thai-mediterrània
Notícies relacionades¿Per què un concurs de fideus asiàtics? "Aquest concurs, que aquest any celebra la seva novena edició i torna a Barcelona, va néixer originàriament amb la idea de difondre una cuina com l’asiàtica, que ha tingut una explosió en els últims anys i que té autèntics experts a Espanya. Això ja comença a ser, si és que no ho és encara, gastronomia local, perquè s’elabora amb producte fresc", explica Pascual, assegut ja al seu lloc com a membre del jurat de l’Asian Culinary Awards, celebrat a les instal·lacions de l’Antiga Fàbrica Damm de Barcelona.
La jove xef Gómez Manarel va triomfar amb el seu khao soi de ropa vieja i carn d’olla, una combinació, amb caldo inclòs, que fusiona la cuina tradicional espanyola amb sabors d’inspiració tailandesa. "Però el producte utilitzat, excepte uns petits tocs d’espècies, és 100% d’origen espanyol", va assegurar la cuinera a les preguntes del jurat. En segon lloc es va classificar Bryan Jay Tica de Castro, amb els seus udon de gambes amb allada, i en tercer lloc es va situar Juan Antonio Rodríguez amb una versió del clàssic ànec lacat thai.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Baix Llobregat A la venda la mansió de luxe on va viure un exjugador del Barça a Gavà: espectacular i exclusiva
- Detectat un linx ibèric en llibertat a Catalunya
- Ple del Parlament Sílvia Orriols, als diputats de Junts: «Són la marca blanca d’Aliança. Benvinguts a l’extrema dreta»
- AVENÇ La IA com a aliada en el diagnòstic precoç, Tema del Diumenge
- Una llegenda blanca Cop de porta del Madrid a Modric