Els aranzels afecten comandes i inversions
Els màxims executius de Fluidra, Penguin Random House Grupo Editorial i Mango responen la pregunta de com es gestiona una empresa en ple temporal geopolític.

Segons van dir ahir el president executiu de l’empresa de piscines, Eloi Planas; la consellera delegada del segell editorial, Nuria Cabutí, i el president executiu de la cadena de moda, Toni Ruiz, l’efecte dels aranzels impulsats per Trump ja són palpables. Han provocat que es revisin inversions, que es parin comandes i que les empreses apugin preus per mirar de compensar l’encariment als seus comptes.
"Cada un dels sectors ha d’interpretar molt bé la geopolítica, perquè les coses que ens afecten a cada un són diferents", va advertir Ruiz, de Mango. En el seu cas ja treballen a fer una millor gestió de les compres i valoren pujades de preu si els pitjors escenaris aranzelaris es confirmen. Planas, de Fluidra, va dir que és moment de revisar inversions, explorar noves maneres d’equilibrar la fabricació i apujar preus. Porten un 10% d’encariment, fins ara, per tot el que ha anat passant.
"Als EUA les vendes es mantenen, hi ha un bon desenvolupament del mercat, però els clients estan parant demandes, s’estan anticipant a una recessió", va admetre, en la mateixa línia, Cabutí, de Penguin. "En moments de crisi es consumeix l’oci, però hem d’estar preparats", va dir. La seva resposta passa també per revisar preus, per invertir en IA i per fer una aposta més dirigida cap al que busca el client: en el seu cas, assaig polític, ficcions distòpiques i llibres d’autoajuda.
La formiga fumigada
En l’apartat dels consells, els missatges que van llançar els tres executius són diversos. Tenir una agenda clara, un "bon govern" i dedicar temps a parlar amb gent que tingui els mateixos problemes que un, va assegurar el president executiu de Mango. Disposar d’un consell que dibuixi escenaris però treballi molt centrat a fer bé les coses a curt i mitjà termini, va sumar el seu homòleg a Fluidra, que també proposa simplificar processos, donar autonomia als equips locals i diversificar la cadena de subministrament.
Notícies relacionadesLa consellera delegada de l’editorial es va centrar també en tres conceptes: l’anticipació, l’agilitat i la flexibilitat, tot i que, vist en perspectiva, creu que els ha afavorit molt haver apostat per la tecnologia per fer impressions més curtes i sota demanda, i la producció a escala local.
Tots tres demanen a l’administració, per la seva banda, simplificació administrativa, més coordinació i un millor diàleg entre el públic i el privat. Sobretot davant un fenomen que Planas anomena síndrome de la formiga fumigada: un que fa que tothom corri cap a diferents direccions sense saber massa bé cap a on va.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Estat dels embassaments avui, 5 de maig, a Catalunya: Sau, Foix, Susqueda i la resta de pantans
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- IRPF Compte amb llençar les teves declaracions d’hisenda d’anys anteriors: poden investigar-les
- Comissió Operació Catalunya L’exvicepresidenta Sáenz de Santamaría nega la policia patriòtica: «Em va tocar exercir el poder, però mai el vaig disfrutar»
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- TELEVISIÓ I MAS Una espècie en extinció
- Barcelona, protagonista La ciberseguretat creix i busca talent a Catalunya
- Ciclisme Vos obsequia la Vuelta amb un triomf de prestigi a Sant Boi
- TRIOMF A MONTILIVI L’immortal Stuani ressuscita el Girona, que fuig del descens
- El protagonista Marcus Thuram, el nen de la Barça Escola