Tecnologia
La Generalitat portarà la IA als jutjats per agilitzar la redacció de sentències
Una prova pilot calcula l’estalvi de temps en una hora i mitja per resolució, que equivaldria a mig milió d’euros a l’any per cada 20 jutges

Catalunya farà una prova amb la intel·ligència artificial (IA) per aconseguir una missió que, fins ara, s’ha demostrat aparentment impossible: accelerar els tempos del sistema judicial. El Govern de la Generalitat té en marxa un projecte per posar a disposició dels jutges i magistrats de la comunitat una eina basada en aquesta tecnologia que els ajudi en la redacció de sentències. La idea és estalviar temps en aquesta tasca, poder resoldre més casos i així reduir el nombre de carpetes acumulades als seus escriptoris.
Es tracta d’un assistent intel·ligent desenvolupat entre la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital (a través del CTTI), el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica i l’empresa Connecthink, que és una de tecnològica amb seu a Sant Cugat del Vallès i que des de fa ja 8 anys desenvolupa solucions entorn d’aquesta tecnologia, que ha entrat amb força al mercat des de fa poc més de dos anys.
La solució que han creat s’ha alimentat a partir de recerques semàntiques en sentències prèvies d’aquest mateix jutge o de la jurisprudència existent. El pla, que han batejat com a AI4Justice, és anar desplegant la solució en procediments senzills en els quals sigui viable aplicar automatismes, com per exemple en reclamacions relacionades amb l’univers de les aerolínies o amb les clàusules sòl. Aquest últim àmbit serà el primer cas d’ús d’una prova més àmplia a l’Audiència Provincial de Barcelona.
"L’eina va encaminada a fer més eficient la prestació del servei de justícia i a descol·lapsar el servei de justícia", va dir ahir el conseller de Presidència, Albert Dalmau, abans de la inauguració del congrés en què preveuen anunciar oficialment aquest projecte copilot tecnològic per a jutges. És el Congrés Govern Digital (CGD), una trobada exclusivament dedicada a trobar fórmules que permetin digitalitzar l’Administració pública.
Aquesta proposta d’ús de la intel·ligència artificial és un exemple del tipus d’iniciatives que valora la Generalitat per aconseguir un dels objectius troncals del Govern Illa: desburocratitzar, simplificar i agilitzar els tràmits de l’Administració pública catalana. "Ens trobem en un moment en què hi ha una eclosió de l’àmbit digital, especialment d’eines vinculades a la intel·ligència artificial. Les hem de poder posar al servei del bé comú i així alliberar el nostre país d’una càrrega excessiva de burocràcia", va contextualitzar Dalmau.
Audiència Provincial
Notícies relacionadesD’acord amb la primera prova pilot portada a terme en el sistema judicial català amb quatre magistrats, l’ús de la intel·ligència artificial en sentències simples pot arribar a estalviar 12.000 hores de feina a l’any i 552.000 milions d’euros al sistema. Es basen en el fet que, amb aquesta eina, aquests professionals han reduït de mitjana el temps que necessiten per redactar una sentència, de dues hores a 20 minuts. Si un jutge resol 30 sentències al mes –raonen des de Presidència–, anualment, uns 20 jutges s’estalvien 12.000 hores de feina. Tenint en compte que el cost mitjà estimat d’un magistrat és de 46 euros l’hora, aquesta vintena de jutges estalviarien al sistema l’esmentat mig milió d’euros.
La solució, s’esplaia la conselleria, ha superat ja la fase de prova, així que ara s’estudia portar a terme un test més ampli a l’Audiència Provincial de Barcelona, només amb algun dels seus magistrats i, de moment, només per a esborranys de sentències d’apel·lació en procediments de reclamació en matèria de clàusules sòl. En aquests moments, hi ha 30.000 expedients relacionats amb aquesta matèria pendents de resolució.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"